Hoe werkt de oude telefoonkaart?

Hoe werkt de oude telefoonkaart, deze werkt met een strip i.p.v. een chip, en daarop kan je simpel aflezen hoeveel er nog opstaat.

Hoe werkt dit ding?

En was er vroeger echt een telefoonkaart in omloop met onbeperkte credits?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een magneetkaart is van kunststof voorzien van een magneetstrip. Deze magneetstrip is opgebouwd uit op ijzeroxide gebaseerde kleine ferromagnetische partikeltjes,
bijeengehouden in een plasticachtige film. Deze
ferromagnetische partikeltjes zijn eigenlijk kleine
staafmagneetjes (+/- een negenhonderdduizendste van een mm lang).
Magneetkaart
De opbouw en werking van deze magneetstrip is zeer gelijkend op die van de audiocassette.
Net zoals bij een audiocassette kan een magneetkaart beschreven worden door de kleine staafmagneetjes in een bepaalde richting te gaan magnetiseren. Zo ontstaat er, afhankelijk van de magnetiseringsrichting van het magneetstaafje, een binaire 1 of 0.

Deze informatie kan op de magneetkaart magnetisch
geschreven worden door een magneetkaartschrijver.

de magneetkaart lezer k0n exact aflezen welk tegoed er nog op de kaart stond