wat is het verschil tussen watt, ohm,joule,volt en ampere?

Toegevoegd na 17 minuten:
Sorry, ik geef te weinig informatie...
ik weet wat ze zijn, maar wat moet ik mij voorstellen bij spanning,weerstand,sterkte enz.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Het beste antwoord

als je dit echt wil weten kan je beter een basis cursus elektriciteit gaan volgen, maar hier is het in't kort.

Watt, is het vermogen, dat kan je bereken met de volgende formule: P (vermogen in Watt) = U (de spanning in Volt) * I (de stroomsterkte in Ampère) * cos phi (phi = een griekse letter, en de cos phi ligt aan de belasting. bij een Ohmse belasting, vb een gloeilamp, is de cos phi gelijk aan 1. bij een motor is dit rond de 0.9, hoe hoger dit is, hoe beter.

Volt, is de eenheid van spanning, zoals meter dat van de afstand is. Uit een normaal stopcontact komt 230 Volt. heb je een AA batterij, dan is dat 1.5 Volt.

Ohm, is de weerstand, Dit kan R zijn, dan is de cosinus phi altijd gelijk aan 1. zoals bij een gloeilamp, een elektrische verwarming etc. je hebt ook nog de grootheid Z, dan is de cosinus phi niet gelijk aan 1. het kan inductief zijn (een motor bijvoorbeeld), of capaciteit, een codensator bijvoorbeeld. wanneer je bijvoorbeeld in een bedrijf tl lampen hebt, zal je zien dat daar een codensator bij zit, zodat de cosinus phi teniet wordt gedaan, en ongeveer gelijk is aan 1.

Ampère is de eenheid van stroom, zo is R= u/i.

dus zo kan je bereken wat de stroom is. hoe hoger deze stroom, hoe meer warmte er ontwikkelt wordt.

en joule is gewoon een eenheid van energie, die wordt niet zo vaak gebruikt bij mijn weten.

als er iets onduidelijk is zeg je het maar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de elektrische stroom is ampere, elektrische vermogen is watt en elektrische lading is volgens mij joule.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eenheid van electrische lading is niet joule, maar Coulomb. Joule is de eenheid van energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh, weer wat geleerd vandaag :)
en volt = spanning
ohm = is weerstand

bij electra nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn allemaal eenheden:
watt: eenheid van vermogen
ohm: eenheid van electrische weerstand
joule: eenheid van energie
volt: eenheid van spanning
ampere: eenheid van stroomsterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ peppie61 +1