Wie heeft ooit bedacht dat er 230 volt uit een stopcontact moet komen?

Waarom is het bijvoorbeeld niet 100 volt of 572 volt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

zoals al genoemd is het niet altijd al 230 volt geweest. waarom het nu 230 volt is is door de behoefte aan steeds meer apparatuur in huis (droger wasmachine waterkoker coocker oven stoomoven machnetrond enz enz.) doordat de spanning van 220 naar 230 is gegaan kan er meer vermogen worden afgenomen. klein voorbeeltje als je een groep van 16 ampere hebt kon je daar met 220 volt:
P=U*I = 220*16= 3520 Watt afnemen nu is dat dus 230*16=3680 Watt afnemen. dat is één reden.
er zijn nog meer redenen zoals bijvoorbeeld spanningsverlies. omdat er steeds meer vermogen wordt afgenomen neemt het spanningsverlies in de bestaande kabels die er liggen toe. er zijn twee manieren om dat spanningsverlies terug te dringen. 1 alle kabels verdikken 2 voltage omhoog. optie twee is natuurlijk goedkoper en makkelijker te realiseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Denk van oorsprong uit VS. Daar is het overigens nog steeds 110 V.

Vanwege grotere afstanden tussen centrale en thuis is in EU besloten tot een EU standaard van 220V
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EU? Die bestond toen de komende honderd jaar nog niet hoor... In Europa dus.
Het streven/norm is in de afgelopen jaren verhoogd van 220 volt naar 230 volt maar wordt in de praktijk vaak niet gehaald.
Zo'n vijftig jaar geleden was het in Nederland, ondermeer in Leiden, nog 110 volt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is ongetwijfeld bedacht door iemand in Brussel. 230 Volt is de standaard geworden voor heel Europa en als zoiets bepaald moet worden mag natuurlijk geen enkel land worden voorgetrokken, dus allemaal iets wat er nog niet was. 40 volt zou veilig zijn voor alle gebruikers maar bij een laag voltage heb je heel dikke leidingen nodig; niet alleen in de straat maar ook in de huizen zouden dan nieuwe dikke leidingen nodig zijn. In alle huizen zouden dan nieuwe leidingen moeten worden geplaatst en sleuven gefreesd. Tel daarbij op dat dikke koperen leidingen erg duur zijn en alle apparaten moeten worden vervangen; te duur.
Bij 230 volt kunnen de meeste apparaten blijven werken en bovendien kunnen we wat meer apparaten aansluiten omdat bij nieuwe apparaten 4% meer vermogen kan worden afgenomen (en we gaan steeds meer apparaten gebruiken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland heeft men het 220 VAC50Hz net ingevoerd omdat de draden dan dunner kunnen zijn dan bij 110VAC.
Dit vergt dikke bekabeling en omdat toch een nieuw systeem opgezet moest worden verdubbelde men de 110VAC zodat de stroom de helft werd om hetelfde vermogen te leveren.
De warmteontwikkeling in draden is het kwadraat van de stroom maal de draadweerstand.
Er is dan ook minder verlies in de aanvoerleidingen.

Dit is formeel verhoogd naar 230-240 VAC maar eigenlijk gaat het er om dat de energiecentrales dan een minder stabiele spanning hoeven te leveren.
Soms komen pieken voor van 265 VAC en dalen van 190 VAC.
De spanning slingert nu veel meer dan vroeger.
Volgens de nieuwe EMC normen moet een apparaat in staat zijn deze spanningsverschillen zonder problemen op te vangen.
Vroeger was een tolerantie van 5 % vereist voor met name gasontladingslampen.
Nu deze elektronische ballastregelingen hebben, kunnen ze een groter spanningsgebied hebben dan met de spoelen die vroeger gebruikt werden.
Kortom, de energiecentrales hebben het zichzelf gemakkelijker gemaakt.