Ik kwam erachter dat mijn kamerthermostaat stuk is. Zie de vraag in begeleiding:

Door te telefoneren met de fabrikant die de aanwijzing gaf de twee draadjes die uit de muur komen en waarmee de thermostaat in verbinding staat met de ketel, tegen elkaar aan te houden. Als de ketel zou aanslaan dan is de thermostaat stuk. Het aanslaan gebeurde niet tijdens dit tel.gesprek. Later probeerde ik het nogmaals na de elektra van de ketel te hebben gehaald, (maar dat is een ander probleem), en de ketel sloeg 'aan'!

Vraag: Kan ik zonder complicaties de draden in contact met elkaar laten staan (zolang ik warmte nodig heb) zonder problemen?

Toegevoegd na 50 minuten:
Eigenlijk vermoedde ik dat het aan de al wat oude ketel zou liggen maar wilde de hoge kosten van een reparatie voorkomen. Toen bedacht ik dat het weleens aan de thermostaat zou kunnen liggen en belde om die reden met de fabrikant. Die gaf dus het wijze advies de elektra draden tegen elkaar te houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.8K

Het beste antwoord

De therrmostaat werkt ook als een weerstand, die ervoro zorgt dat niet de maximal spanning erdoor heen loopt. nu is dat wel zo. Het is een goede tijdelijke oplossing, maar ik zou het snel laten vervangen want het zal niet goed zijn voor de ketel omdat hij nu eigenlijk constant de opdracht krijgt om 100% te warmen. normaal geeft de thermostaat een hoeveelheid van ongeveer 50% of 70% van het vermogen door.
advies: vervang het zo snel mogelijk, maar de tijdelijke oplossing is goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Ik doe de draadjes nu snel weer uit elkaar! Het begint warm te worden in huis! Bedankt voor de snelle reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;)

Andere antwoorden (2)

Als je het te warm vindt worden kun je ook de ketelthermostaat op een lagere maximum temperatuur instellen.
Bij voorbeeld circa 65 tot 60 graden (bij het huidige weer).
Laat dan, voorals als je doucht, eerst de warmwater kraan telkens een minuut lopen voordat je onder de douche stapt ( en de damp van het water inademt) met het oog op het voorkomen van legionella.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, is veel te veel gedoe en nog kans op legionella bovendien. Ik gewoon een nieuwe thermostaat kopen.
het antwoord van timslangen is onzin, een CV-thermostaat gedraagt zich als een schakelaar: 100% = aan, draden verbonden, en 0% = uit, geen kontakt. Uit het feit dat na tijdelijke uitschakeling van de ketel de zaak weer werkte wijst op storing in ketel, thermostaat is waarschijnlijk nog ok. Als thermostaat batterijen heeft kunnen ook die leegraken, dan geeft hij geen commando's meer door terwijl het display nog wel werkt.