Vraag over het scannen van negatieven

Ik zou graag al mijn oude foto's willen inscannen (tienduizenden!). Ik heb gehoord dat het kwalitatief beter is de negatieven te gebruiken om te scannen. Ik zou dus graag een negatiefscanner willen kopen, maar heb geen flauw idee waar ik bij de aanschaf op moet letten. Heeft iemand ervaring hiermee? Indien er grote prijsverschillen zijn, wat zijn de extra faciliteiten van de duurdere scanners? Bestaan er scanners waarbij ik gewoon een negatief (met 3 of 4 afbeeldingen) in kan stoppen waarbij het resultaat gelijk 3 of 4 afbeeldingen op mijn PC is (zonder teveel handmatig werk)?

Nog een extra vraag: Tegenwoordig heeft iedereen het bij foto's over resolutie. Wat was eigenlijk de resolutie van foto's van de analoge camera's? Ik heb het hierbij over een huis-, tuin- en keukencamera van pakweg 10 tot 20 jaar geleden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Het ligt er maar helemaal aan wat je met je gescande foto's wilt doen. Hoeven ze niet zo groot te zijn, wil je ze laten printen, een fotoboek maken etc.
dan volstaan de meeste normale flatbedscanners met negatiefhouder.

Zelf heb ik een hele dure negatiefscanner: Konica Minolta DiMAGE Scan Elite 5400 II
Deze kan scannen in een resolutie van 42.2 megapixel.
Maar dat gaat wel traag en het worden hele grote bestanden.

http://www.letsgodigital.org/nl/news/articles/story_2593.html

Je kunt niet zeggen dat een analoog negatief een resolutie heeft.
Resolutie wordt bepaald door het aantal pixels
en die heeft een negatief niet.
Wel het ingescande resultaat, dat wordt digitaal. De resolutie hangt dus af van de manier van scannen.

Lees hier mijn artikel over bestandsformaten als dat je interesseert:
http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php?showtopic=1965&hl=scanners

EN hier staat mijn artikel over scanners:

http://www.phototechno.nl/ipb217/index.php?showtopic=325&hl=scanners
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord momopoyolo!
Ik hoef echt geen 42.2 megapixel hoor. Printen is ook niet nodig. Het is meer om ze gewoon digitaal te hebben, wel met een beetje goede kwaliteit. Ik zie dat ik voor het lezen van de artikelen eerst moet inloggen. Dus waarschijnlijk eerst nog registreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een negatief heeft toch een korrelgrootte? Hoe lichtgevoeliger de film, des te groter de korrel. Ik was nogal gek op Ilford filmmateriaal, 100, 200 en 400 ISO, waarmee ik best mooie platen in zwart-wit maakte. Waar is de tijd gebleven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Kees, Ilford zwart/wit is heel mooi.
Ik heb nog wat in de koelkast liggen, want ik heb nog steeds plannen om daar weer eens wat mee te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een goeie spiegelreflex? Het is sjouwen met zo'n ding maar dan heb je ook wat. Ik heb o.a. een antieke Edixa en een Petri. Aan mijn dochter merk ik dat er wat dat betreft weinig is veranderd. Ze heeft een flinke tas nodig voor haar EOS met accessoires. Maar het resultaat mag er wezen. Ze kan goed kijken en dan heb je goed gereedschap nodig om dat vast te leggen. Ik doe het voorlopig wel even met haar 'afdankertje', een Canon Powershot. :-)
Er zijn hele goedkope te koop zelfs bij de ALDI ed. mijn vader heeft met zo'n apparaatje best aardige scans gemaakt maar met duurdere apparaten kan je denk ik een veel beter resultaat verwachten. Je kan ook hele goede scanners huren zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het een op marktplaats, er zijn bedrijven die scanners van Nikon hebben staan. Deze scanners "zuigen" de negatieven op en gaat heel erg snel, zeker bij grote hoeveelheid foto's!

Ik heb zelf een scanner van plustek, kan een strip in van 4 negatieven.
Verder is er software aanwezig.