Koelkasten zijn niet magnetisch ; koelkasten zijn - vaak - van ijzerhoudend staal gemaakt, waardoor je er magneetjes op kunt plakken. En ja, dat zijn vrijwel alle koelkasten, omdat het materiaal daar nu eenmaal stevig, goedkoop en geschikt voor is.
Met inbouwkoelkasten merk je daar eigenlijk weinig van ; daar kun je geen magneetjes meer opplakken :snik:

De binnenkant is trouwens meestal van plastic, want dat is net effe vormbaarder zonder naden, en dus hygiënischer en makkelijker te reinigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt! :) onze inbouwkoelkast is niet magnetisch, maar die in de bijkeuken wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat klinkt inderdaad raar. Maar ik 'mag' van mijn man eender welke soort zilverkleurig staal- of metaal(legering) ABSOLUUT geen ijzer noemen ;-)
Maar voor hetzelfde geld weet iemand niet dat er in RVS ijzer zit (mensen weten soms wel gekkere dingen niet), wat er voor zorgt dat er magneetjes tegen plakken.
Vandaar dat ik voor de term 'ijzerhoudend' heb gekozen, al klinkt het wat gek. Voor staal had ik achteraf zo te zien beter 'metaal' kunnen kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als we vroeger als klein jongetje een oude koelkast bij het grofvuil zagen staan, was het eerste wat we deden op zoek gaan naar de magneten erin.

Andere antwoorden (2)

Er is geen een koelkast magnetisch, hoogstens een licht magnetisch veld rond de electronica van de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
De rand van de deur bevat een magnetisch stripje waardoor deze (als het goed is) beter sluit tegen de metalen rand waar deze tegenaan komt.
Er is geloof ik nog geen alternatief voor gevonden.