Ik wil een droger en een wasmachine op 1 stopcontact aansluiten

, maar begrijp dat dit niet op een 'normale' stop kan. Ik wil liever geen nieuwe leidingen infrezen, de stoppenkast moet nog wel uitgebreid worden. Op internet kwam ik al wel info tegen over een trekschakelaar, maar dat wil ik dus niet. Misschien simpel gedacht als electro-nitwit, maar kun je er niet een "sterkere groep" inzetten?

Toegevoegd na 9 minuten:
.... ik wil ze nl tegelijk kunnen laten draaien!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
52K

Antwoorden (11)

las je er goed op let dat je ze een voor een aan zet en niet allebei tegelijk kan je ze gewoon op een groep zetten.

Toegevoegd na 29 seconden:
las= Als
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik ook een tijdje gehad, maar opeens werd de contactdoos wel heel erg warm. Geen aanrader...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar dan moet ook de contactdoos warm worden als je ze op een aparte groep doet.
misschien een slechte verbinding in de wandcontactdoos?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een contactdoos mag echt NIET warm worden van 16 ampere of minder!
idd misschien een los contact. Of was het troep? (let op dat ze KEMA-keur en). Dan is er niets aan de hand. Maar verder is het antwoord sowieso onzin, want deze apparaten hebben hun piekspanning NIET bij het aanzetten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Marius. Ik heb het toch niet ober piekspanningen gehad, hoezo onzin.
En wat betreft jouw reactie, als er ergens een los contact zit de staat er geen spannning op je wandcontact doos.
Je kunt ze wel op een groep aansluiten, maar niet tegelijk gebruiken, dan gaat je stop er uit.
Als je hier een zwaarder stop in zet, wordt de kans op oververhitting erg groot, dus kans op brand!
Er gaat dan heel veel stroom door de draden , de lasdoppen en de wandcontactdozen, die kunnen dan te heet worden ( helaas zelf gehad!) en brand veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de boel goed is aangesloten zal eerst de stop (tegenwoordig automaat) eruit gaat omdat er te veel stroom doorheen gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een zwaardere stop, zal de stroom aan blijven staan en kunnen draden e.d. te heet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verstandige reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een smeltveiligheid kan je niet zomaar verzwaren. Er zal een nieuwe pasring geplaatst moeten worden. Standaard zal er 16A in zitten. als je een zwaardere zekering wil plaatsen past dit niet.
Als je gaat spelen met stroom en je weet er niets of weinig vanaf, BLIJF ER DAN OOK VANAF!! Je speelt met je leven en die van anderen!
En mn verzekeringspremie gaat nog hoger worden.
hier zijn speciale contactdozen voor te koop: als de wasautomaat gaat verwarmen, schakelt de droger tijdelijk uit.
Ik weet niet wat voor consequenties dat heeft voor een droger met electronische klok (hebben ze tegenwoordig allemaal?)
Even navragen bij de leverancier dus.
Voordat je zwaardere zekeringen plaatst eerst je brandverzekering verhogen (niet doen dus).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verzekering verhogen heeft weinig nut als je met zekeringen gaat kloten ^^ Dan zegt de verzekering dat je mooi alles zelf kunt dokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verzekering verhogen is ironisch bedoeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mkay :P had je ook geen - gegeven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een smeltveiligheid kan je niet zomaar verzwaren. Er zal een nieuwe pasring geplaatst moeten worden. Standaard zal er 16A in zitten. als je een zwaardere zekering wil plaatsen past dit niet.
Als je gaat spelen met stroom en je weet er niets of weinig vanaf, BLIJF ER DAN OOK VANAF!! Je speelt met je leven en die van anderen!
En mn verzekeringspremie gaat nog hoger worden.
Waarschijnlijk lopen er nu drie draden naar je wasmachine (aarde, nul en fase) er mogen vijf draden door een buis lopen dus kan je er gewoon een groep bij doen (1 X aarde is voldoende).
Waarschijnlijk moet je de oude draden eerst terugtrekken en dan alle vijf tegelijk opnieuw trekken. Dat trekt wel zwaar dus wat teflon-spray zal geen luxe zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Misschien heb je nog een groep over of een die niet zwaar wordt belast voor de droger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, neen, en nog eens neen! Volgens de NEN1010 mag in Nederland een normale groep maximaal 16A hebben. Er bestaan uiteraard installatieautomaten die een veel hoger vermogen of afschakelkarakteristieken hebben, je moet echter rekening houden met de hoofdzekering.. Een hoofdzekering in een woonhuis is doorgaans 25-30A. Zou je dus bijvoorbeeld een installatieautomaat van 20A plaatsen (waarbij het nog steeds tricky is qua belasting), dan is er tussen de hoofd- en groepenzekering geen sprake meer van selectiviteit. Dat wil zeggen: bij een maximale belasting van één groep is het niet meer per definitie zo dat eerst de groepenschakelaar eruit klapt. Het is dan dus mogelijk dat de hoofdzekering dan nog voor de groepenzekering schakelt. Dat is fijn, want dan moet je een gecertificeerde installateur de hoofdzekering laten vervangen..

Nog meer redenen om het niet te doen:
-er mag in een 5/8inch buis maximaal 3 keer 2,5mm2 + 2 keer 1,5mm2 liggen. Dat is nooit genoeg voor een wasmachine en droger tegelijkertijd. Resultaat: nieuwe buis, dus toch frezen.
-de gangbare stopcontacten zijn gecertificeerd voor 3600 watt, resultaat: speciale stopcontacten nodig.

Nu zul je misschien denken: als het werkt dan bepaal ik dat toch lekker zelf?! Dat mag je ook doen. Als er echter brand uitbreekt kun je op geen enkele verzekering aanspraak maken.

Wat je nu wilt vereist een grote aanpassing aan de installatie, bespaar je de moeite/kosten en laat een extra groep aanleggen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+++
Gelukkig iemand die het begrijpt!
Te veel mensen spelen met iets wat niet de bedoeling is.
HELAAS kom ik het nog steeds TE vaak tegen dat er weer eens een hobbyist is bezig geweest. Soms vraag ik me af hoelang dit goed zal gaan. Het is veelal de onwetendheid, en tegelijk net het gevaarlijke. bezint eer gij begint!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel gelijk.. op 1 dingetje na. Dat van die hoofdzekering zal wel meevallen. Immers, hetzelfde situatie heb je ook wanneer hij er gewoon een groep bij laat maken (ik schat zomaar even 600 euro bij een vakman), en hij gaat alsnog beide apparaten tegelijk gebruiken. Zoals de MEESTE mensen doen! en vliegt de hoofdzekering er bij de meeste mensen uit? Nee dus.. komt zelden voor...
Die 2 apparaten samen zal, in de piek, niet veel de 16 ampere overstijgen, dus je hebt nog genoeg ampere voor je magnetron, tv, pc en verlichting etc. En al ZOU die 2 apparaten exact op hetzelfde moment de piek bereiken, en samen met de rest van je huishouden even over de 25 Ampere gaan van de hoofdzekering, dan nog is er meestal niets aan de hand, omdat die hoofdzekering traag is uitgevoerd.
Dus al ZOU hij die ene groep zwaarder (laten) uitvoeren, dan maakt dat dus geen verschil in de totale belasting. Maja.. het mag dus niet, want voor de rest heb je 100% gelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat het natuurlijk waarschijnlijk wel zou meevallen en dat 3 groepen die voor 10A continu belast zijn net zo goed de hoofdzekering zouden doen smelten. Echter: ik leg het aan de hand van de voorschriften uit. En dat van die hoofdzekering is één van de redenen dat het stukje van 16A voor groepen is ontstaan. Een groep mag simpelweg niet minder dan 2 trappen onder de hoofdzekering zitten. Mocht er ook maar iets fout gaan, dan maakt het een verzekeringsinspecteur echt geen klap uit of bijvoorbeeld die 20A hobbybob groep de daadwerkelijke oorzaak is. De inspecteur ziet simpelweg een aanpassing buiten de NEN -> recht om te claimen kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
PS. sommige onderdelen zijn natuurlijk ook te zot voor woorden, maarja we leven niet in een 2e/3e wereldland. Daar schijnt een overvloed aan regels bij te horen ;)
als het vrij nieuwe machines zijn dan hebben ze vaak wel een timmer er op zitten
dan moet je er voor zorgen dat als de ene klaar is de andere gaat draaien dan kun je ze gewoon op 1 groep zetten
samen met de computer
dat heb ik ook
zorg wel dat een een geaard stopcontact is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben ook zo'n schakelaar die de droger uitschakelt als de wasmachine meer stroom vraagt. Op zich handig, want je kunt beide apparaten aanzetten, maar mijn ervaring is wel dat de droger op die manier niet echt opschiet. Omdat die steeds op 'pauze' gezet wordt, duurt het erg lang voordat je was droog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet ok. Een tijdschakelaar met een relais die het vermogen naar of de droger of de wasmachine leidt is denk ik handiger.
De veiligste en goedkoopste manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi MaVaGe,

allemaal waar, wat er is geschreven.
mooie automatische omschakelmechanismen, maar er zijn ook simpelere oplossingen zoals een dubbelpolige wisselschakelaar.
je trekt aan het ene touwtje, wasmachine, andere touwtje, droger.
de mooiste oplossing stond er niet bij, dat is een combi wasmachine-droger.
hierbij zijn deze twee apparaten in één toestel verenigd.
na het wassen, start (indien gewenst) de droger.
thuisgekomen, ligt het wasgoed gedroogd in de wasmachine.
uitnemen, opvouwen in de kast. klaar!

de wisselschakelaar (meestal met twee lampjes) is de goedkoopste oplossing.

veel suc6, groeten Dré

Toegevoegd na 1 dag:
Datelmont vertelde mij dat je hiervoor een hoog vermogen schakelaar moet hebben. nou ja, wat is 'hoog vermogen' is dan de vraag. de schakelaar die ik hier bedoel en omschrijf IS juist bedoeld voor de wasmachine en wasdroger. het is een dubbelpolige trekschakelaar met twee touwtjes en twee lampjes waaraan je kan zien welk apparaat gevoed wordt.
deze schakelaars bestaan als opbouw en inbouw, dus voor elk wat wils. vraag er naar bij de vakhandelaar.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die schakelaar zou ik niet gebruiken hoor.
Je hebt een hoog vermogen schakelaar nodig hiervoor.
Daar zijn de zogenoemde was/droger schakelaar voor.
Anders komt ie weer, brandveiligheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bedoel je die ook, nu ik het nog eens lees.
Helaas dat zal niet (verantwoord) gaan.
Sterkere groep plaatsen is tegen de veiligheidsregels in(NEN 1010, de bijbel van de elektromonteur), en andere ideeen wat hier zijn geplaatst is niet echt een juiste oplossing. De automatische omschakelaar kan maar is niet optimaal voor de was. 2 groepen in 1 leiding is uit den boze, absoluut NIET doen dus!
Dus blijft over;
1. Groep erbij maken door nieuwe leiding te plaatsen(al wil je het niet maar dit is de beste oplossing);

2.de schakelaar wat je zelf al noemde, alleen is die niet om de was/droger tegelijk te gebruiken;

3.Een WCD in je meterkast maken wat op een aparte groep is, en als je de was gaat draaien een haspel van 3X2.5mm uit te rollen, en daar op insteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind drejansen eigenlijk best wel een goede oplossing hebben, namelijk een wasmachine wasdroger combinatie!
Dat is zelfs goedkoper als een vakman een extra groep te laten maken (want zo te horen kan vragensteller dat beter niet zelf doen), EN bespaart ook nog eens ruimte! http://www.wasmachine.nl/default.aspx?pagemode=art&1=17100&title=indesit-iwdc6145&TRANSID=613303943&m4n_aid=6768&_df=true&netwerk=m4n
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het ook!!
Dan maak ik er punt 4 van ;-)
Tegenwoordig trekt een droger en wasmachine niet meer zoveel stroom, en gaat het meestal goed. Sterker, mijn moeder heeft die 2 dingen ook op 1 stopcontact, en er is nog nooit een automaat er uit gevlogen.

Nu is het wel zo, dat, wanneer je de pech hebt dat beide apparaten hun piek trekken, dat je dan WEL over de 16 ampere komt!
Dat zal b.v. zijn als de droger op zijn snelst gaat, EN de verwarming aan staat, EN de wasmachine is aan het centrifugeren! Ja, DAN vliegt de automaat er uit of de stop brand door. (geen brand dus, bij een degelijke installatie).

Zelf heb ik zo'n speciale stekkerdoos waar een vorige poster het over had. Deze doos geeft prioriteit aan de wasmachine, en schakelt de droger uit wanneer de combinatie teveel stroom trekt.

Misschien dat inderdaad enkele drogers problemen kunnen geven wanneer ze een electronische tijdsprogramma hebben, maar ik ben ervan overtuigd dat sommigen dan toch gewoon doorgaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
en inderdaad... je kan (en MAG) er niet zomaar 25 ampere ofzo van maken.
Ten eerste past een 25 ampere stop niet in een voet van 16 ampere. Ten tweede zijn je elektriciteitsdraden 99,9% zeker 2,5 mm2 dik, en daar mag gewoon maar 16 ampere doorheen. Anders worden ze te warm, en dan is er wel gevaar op brand ja. (en dan ben je niet verzekerd).