Hoe komt het dat ze in verschillende landen, verschillende elektriciteit voltages gebruiken en verschillende stekker ingangen?

Is dit omdat landen tegelijkertijd elektriciteit aanlegden en de techniek niet onderling wilden delen, of heeft het een technische reden? Het lijkt mij namelijk veel makkelijker als we allemaal hetzelfde systeem gebruikte (geen reisstekkers).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

hoi Mueslibar,

in Nederland is de norm bekend, (TN net)

in Engeland hebben ze een iets hogere veiligheidsnorm, daar is elk stopcontact geaard en elk apparaat in de stekker gezekerd.
met de aardpen open je de spanningpennen.
op die manier kan je geen schok krijgen, kinderen kunnen niets in het stopcontact steken.
helaas zijn deze stopcontacten en stekkers vrij lomp uitgevoerd. voordeel is wel dat het niet vaak gebeurd dat ze uitbranden.

de Amerikanen gaan nog een stap verder.
elk huis krijgt een 500V aansluiting, met veiligheidstrafo die het omlaag transformeert naar 150V
vandaar dat die Amerikaanse stekkertjes er zo knullig uitzien.
wanneer je bijde pennen tegelijk beetpakt, dan krijg je een klap, maar van één pen krijg je geen klap. er is namelijk geen aardverbinding.

in Nederland is wel een geaard net, het hoe en waarom is een heel ander hoofdstuk, past niet in dit verhaal.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk omdat de bouwoppervlakte en bouwgrond anders is dan in andere landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spanning is gelijk. Alleen in America gebruiken ze 110 volt. Dat is nu eenmal hun norm. En wat stekkers betreft, dat is ook per land beslist wat er in de plaatselijke norm is vastgelegt. Het is makkelijker om alles gelijk te hebben, maar dat is nu eenmal niet zo. Net als de taalbarriere is dit ook een struikelblok soms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amerika met een k natuurlijk. Niet america bij horst;-)
Niet ieder land heeft zijn energie goed voor elkaar. Wij kunnen vanwege bv. Kerncentrales en veel windmolens veel energie gebruiken. Voor bv. Roemenie zal dat erg moeizaam zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje slecht voorbeeld aangezien dat Roemenië stroom exporteert, maar we snappen het punt :-)
dat is afgesproken
maar de prijs word wel aangepast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland had vroeger ook 110 V/60 Hz en nog een boel andere landen hebben dat nog. Elk systeem heeft zijn eigen voor en nadelen. Ik denk dat het amerikaanse systeem 110V/60 Hz het meest efficient is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk van niet. Een hogere spanning wil zeggen dat er minder spanningsverlies in de leiding is. Daarom zijn de transportkabels bijvoorbeeld hoogspanning. Boven de 10KV dus. Dus te lager de spanning des te hoger de stroom is, dat staat omgekeerd evenredig van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben in Nederland hier en daar wel tot nog in de 60er jaren 110 V. gehad, maar 60 Hz is hier nooit geweest. Wel in de VS.