Hoe werkt een navigatiesysteem en wat heeft dat met kaarten (maps) te maken?

Als navigatie wordt aangestuurd door satellieten, wat is dan de meerwaarde van kaarten? Ik kom vaak tegen dat die laatsten soms vervangen moeten worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

hoi Jochem,

GPS ontvanger werkt met satellieten, maar dat wist je al.
klik eens op de coördinaten weergave, wanneer je een favoriet toevoegt. dat is alles wat de route planner ontvangt.

hij vergelijkt de ontvangen informatie met de punten die in de kaart zijn meegegeven. ontvangen en opgegeven punten woden vergeleken en samen met de direct omgeving getoont.
dus kaarten zijn belangrijk, anders weet je niet waar je bent

als je in een nieuwe weg rijdt, die nog niet op jouw kaart staat, dan zal je zien dat er geen weg wordt gegeven, je rijdt in een weiland, plas water, of verzin het maar.
een streep naar de dichtstbijzijnde weg wordt aangegeven.

ook rijrichtingen en wegtypen worden in de kaart aangegeven.

groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een navigatiesysteem werkt op basis van de relatieve positie ten opzichte van een aantal satellieten.
Op basis van de diverse afstanden berekent het systeem coordiunaten op de aardbol.
Deze coordinaten worden op een kaart geplaatst. En daarmee is het systeem klaar.

De kaarten moeten eens in de zoveel tijd worden geupdate, want wegen veranderen soms, een rotonde erbij, een nieuwe woonwijk, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen kaarten bij zitten, dan zou je alleen op de aanwijzingen moeten rijden. Nu kan zien waar je zit en wat er aan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder kaart is het leuk als je weet op hoeveel graad noorderbreedte en oosterlengte bent...tot op seconden nauwkeurig.
Maar weet je dan ook waarheen je moet om je doel te bereiken? Eigenlijk alleen op open zee waar je letterlijks alle kanten op kunt en mag. (Vliegtuigen moeten zich ook aan corridors houden).

Dus de kaart laat je een mogelijke route richting je bestemming zien over bestaande wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Ze' hebben de hele wereld in kaart gebracht. Elk stukje straat en elke kruising hebben een coördinaat.

Wanneer jij over de weg rijdt, bevindt je je ook op een coördinaat. Dit laat het navigatiesysteem zien. Maar hier zou je niet zoveel aan hebben als ze aan dat coördinaat niet ook de kaart koppelen, zodat je ziet waar je bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw GPS ontvangt de signalen van een aantal satellieten. De chip in jouw gps berekent op basis van die signalen jouw coördinaten (in Lengte en breedte). De software van de GPS toont die gegevens op een kaart, net zo als Google maps dat doet als je een zoekopdracht ingeeft met de coördinaten. Verder kan de GPS software een route berekenen voor de betreffende kaarten naar een door jou opgegeven bestemming. De kaarten zijn wel gedigitaliseerd, in een uiterst geheim formaat.
Zo kan je in Google maps gewoon een naam van een straat zoeken met CtrlF of F3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is niks geheims aan, gewoon kmz, gml, OGC services, of shapefiles met route-informatie ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist ik niet. Ik heb vroeger eens gesproken met een TomTommer en die wilde niets over de methodiek zeggen.