Wat is de juiste manier, en waar zie je dat aan, om een stekker in het stopkontakt te steken?

ik las er iets over en citeer: "Het feit dat het kan uitmaken hoe je een stekker in een stopcontact steekt.
Doe je het verkeerd dat kan het laag electromagnetische veld om het snoer heen wel het 10 voudige zijn dan van de juist stand. In Amerika kunnen de stekkers niet verkeerd gedraaid worden, hier wel. "

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Met wisselstroom maakt het eigenlijk niet uit zeggen ze MAAR op school hadden wij vroeger een klok op stroom als we de stekker omdraaiden liep die terug ipv vooruit en ik had een Nokia later die ligt zoemde, als ik die omdraaide niet dus ik ervaarde dus ooit dat het stiekem toch iets kan uitmaken (blijkbaar). Echter de apparaten werkte wel gewoon dus het maakt niet uit (uiteindelijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt mij onzin omdat we hier wisselstroom hebben maakt het niet uit hoe je een stekker in het stopcontact steekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Roland1995: dank voor je antwoord.
hebben ze in Amerika dan een ander soort stroom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
110Volt op 50 Hertz. IPV de 230 Volt en 60 Hertz hier. en ja veder heb je altijd veld inductie spanningen. maar dat heeft niks te maken met de stand van de stekker of wat dan ook.
Cryofiel
13 jaar geleden
Eh - wij hebben 50 Hz, de Amerikanen hebben 60 Hz.
Cryofiel
13 jaar geleden
Enneh - het maakt WEL uit hoe-om je ze erin steekt. We hebben dan wel wisselspanning, maar da's geen symmetrische wisselspanning. Dat kun je makkelijk controleren met een spanningszoeker. In het ene gat van het stopcontact geeft die spanning aan, in het andere gat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD sorry ik vergis me steeds weer tussen EU op 50HZ en USA op 60.
maar geen symmetrische wisselspanning??? als ik mijn scoop op het lichtnet aansluit is deze toch echt symmetrisch. ( of mis ik iets?? XD dat kan ook )
Cryofiel
13 jaar geleden
Je ziet een sinus. Wat je *niet* ziet, is dat de ene pool van het stopcontact altijd op 0 Volt staat (in het ideale geval; in de praktijk heb je lekstromen), en dat alleen de *andere* pool een sinusvormige wisselspanning vertoont. Daardoor geeft de spanningszoeker in slechts één van de gaten een signaal. In principe kun je een metalen haarspeld in het ANDERE gat steken zonder gevaar te lopen. Maar dat werkt alleen bij een ideale elektrische installatie, waarop uitsluitend ideale apparaten zijn aangesloten. Ik zou het dus maar liever niet proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha sorry nee je heb helemaal gelijk ik bedacht me dat gisteren. de nul ( sterpunt ) zou idd spannings vrij moeten zijn. maar danku voor de uitleg.
In nederland kan dat ook niet je hebt gewonen stekkers en gaarde deze kun je nooit verkeerd in de contact doos steken
13 jaar geleden
De twee polen van een stopcontact zijn inderdaad verschillend. Steek er maar eens een spanningszoeker in (zo'n schroevendraaier met een klein lampje erin). Dan zie je dat die op de ene pool (het ene gat) wel een signaal geeft, en op de andere pool (het andere gat) niet.

Voor het elektromagnetische veld rond het snoer maakt dat echter geen fluit uit.

Elektriciteitssnoeren zijn namelijk symmetrisch (op de aardleiding na). Dus of je nu de ene draad binnen het snoer op de spanningsvoerende pool aansluit en dus de andere draad op de nulpool of andersom  --  in beide gevallen heb je een snoer met twee draden erin (drie bij een geaard snoer), waarbi op één van die twee draden spanning staat en op de andere niet.

Vergelijk het met een brug over de snelweg. Jij staat op die brug en je luistert naar de herrie van het verkeer dat onder de brug door over de snelweg rijdt.

Of het verkeer nu allemaal de ene kant op rijdt en de rijbanen de andere kant op leeg zijn  --  of net andersom  --  dat maakt voor de hoeveelheid herrie die jij hoort ("het elektromagnetische veld") geen fluit uit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden

Dat het niet uitmaakt hoe-om je de stekker in het stopcontact steekt, kun je ook op een andere manier afleiden. Uit de muur (achter het stopcontact) komen twee draden. Je weet nooit welke draad op welke kant van het stopcontact is aangesloten. Dat kan dus per stopcontact verschillend zijn.
Ook in de VS kunnen stekker 'verkeerd' om in het stopcontact. Dat geldt niet voor stekker met eer aardpen, die kunnen idd maar op één manier erin. De meerderheid van de stekkers heeft echter maar 2 pennen en kunnen op 2 manieren in het stopcontact, ook daar!

Verder maakt het voor het veld geen barst uit, de stroom gaat er doorheen en dat is het enige dat telt en daar veranderd niets aan.

Wat wel kan gebeuren is dat verschillende apparaten die, behalve in het stopcontact, ook op elkaar zijn aangesloten (denk bijv. aan de stereo) meer of minder storen of brommen als je stekkers omkeert.