Hoe ongezond is de rook van een magnetron?

Rook is sowieso schadelijk, dat weet ik, maar hoe zit dat met een magnetron, als je bruin brood een beetje te lang erin doet waardoor er een ware kolum van rook opstijgt tegen je gezicht.

Ja, domme ik zoals altijd, was helemaal vergeten dat dat ding nog aanstond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Dat is uitsluitend waterdamp, ontstaan doordat je het )relatief vochtige) brood veel te lang verwarmd hebt, en totaal onschadelijk.

Gaat het om zwarte rook (van een gelijkkleurige boterham), dan is er sprake van verbranding, en rook met veel roet, die vele malen schadelijker is dan sigarettenrook. Dat zou ik zeker niet inademen.

Overigens zitten er in de lucht in een ruimte waar veel gekookt (en vooral gebakken en gefrituurd) ook veel meer roetdeeltjes en andere giftige stoffen dan in sigarettenrook, dus een klein beetje kun je best hebben af en toe. Maar maak er geen gewoonte van. Het brood kun je in dat geval namelijk ook echt niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de rook nog wit is, is het nog waterdamp. Zwarte rook moet je wel mee oppassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies weet ik het niet, maar inderdaad zit er veel meer water in dan je denkt. Ik denk minimaal 50 %, en hoe verser, hoe meer.
(Ter vergelijking : een bloemkool bijvoorbeeld bestaat voor 99% uit water ; vlees uit ruim 80 %)
Je kunt dat er overigens niet 'uitwringen' ofzo ; het water zit echt in de cellen.

Andere antwoorden (2)

Dat is niet erg, er zitten geen schadelijke stoffen in. Het is natuurlijk niet de rook van sigaretten.
Ik zou alleen dat bruin brood niet meer eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha wat een onzin, rook van een sigaret is schadelijk en rook van verbrand brood niet.. HET VERBRAND! dan komen er toch schadelijke stoffen vrij..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbranden wil zeggen dat de stoffen die in de brandende stof zitten vrijkomen in de lucht en ingeademd kunnen worden. In een sigaret zitten schadelijke stoffen, dus komen die schadelijke stoffen vrij. In een bruine boterham zitten geen schadelijke stoffen, dus die kunnen ook niet vrijkomen als het verbrand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door verbranden kunnen er wel schadelijke stoffen ontstaan die voor het verbranden niet schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Peppie ; bij alles wat je verbrandt komen schadelijke stoffen vrij, al is het maar koolmonoxide. Dat de stof die verbrandt ZELF niet schadelijk is, zegt daar niets over. Alleen als je kunststoffen gaat verbranden, kunnen er allerlei chemicaliën bij vrij komen. De ene rook is wel viezer dan de ander. En puur plantaardige rook valt inderdaad wel mee, maar kan veel roet bevatten, vooral als het in een grote open vlam verbrandt. (slechte verbranding).
Maar een brandende boterham (bijna 100 % plantaardig) is redelijk te vergelijken met een brandend hoopje bladeren (100 % plantaardig) . Of tabak, inderdaad.
Brood dat in de magnetron verbrand is moet je niet eten. De verbrandingsreactie zorgt voor het onstaan van diverse schadelijke stoffen. Het gaat dan om delen die zwart zijn geworden.

Als je met walmen bedoelt dat het brood zo warm is dat er een beetje stoom vanaf komt, dan is dat een beetje vocht dat verdampt. Dat is niet zo erg, het brood is dan warm en heeft iets vocht verloren. Pas als dat vocht eruit is zal het brood verbranden in een magnetron.

Aangezien je het hebt over rook (dat is wat anders dan stoom), ga ik er vanuit dat je brood is verbrand en je het beter niet kunt eten, althans niet de delen die zwart zijn. Dit geldt overigens ook voor geroosterd brood.