Kan je ergens een losse stekker voor een adapter bestellen of vervangende adapter?

De adapter van mij dochter's GEM keyboard is kapot. GEM is al een tijdje failliet. Het probleem zit in het stekkerje dat in het keyboard gaat (12 V).

Is dit zo'n stekkertje te verkrijgen bij een electronica zaak? Ik weet zeker dat het probleem hierin zit. Ik heb het uiteinde losgemaakt (op de foto zit het erin) en kan wel wat solderen, maar dan zit er geen plastic meer omheen. Als nood kan ik er tape om doen.

Is zo'n adapter eigenlijk universeel?

Er staat op: Input 220V, output: 15 : 12V +/- 5%, current 0 : 1.2A max.

Wat betekent het tekentje met een min en een puntje er boven en eronder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Je kunt voor weinig geld een universele adapter kopen.
Deze hebben vaak een instelbare spanning en heel veel verloopstekkertjes, waarbij je de juiste erop klikt.
Verklaring van wat er op staat: Het ding levert onbelast 15 volt en uiteraard 0 Ampere. Bij vollast levert ie 12 volt bij een stroom van 1.2 A. Hij levert onafgevlakte gelijkstroom, dus dat is helemaal niet kritisch.
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus een 1.5 A universele adapter is ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord. Alle antwoordgevers bedankt voor het meedenken.

Andere antwoorden (4)

Probeer het eens tweedehands.
Anders zou je naar een electrowinkel kunnen gaan en de specificaties doorgeven. Nodig is het voltage, de stroomsterkte en het type plugje. De winkel heeft dan waarschijnlijk wel een adapter die overeenstemt. Ook kun je een universel adapter aanschaffen, met verschillende waarden en type plugjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het een idee om een nieuw toetsenbord te halen. Kost minder dan een universele adapter. Rond de 15€.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar. Die van 15 euro kan echt veel minder dan die we nu hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, je bedoelt een toetsenbord. Dat is wat anders dan een GEM Keyboard ;o) Een toetsenbord heeft ook geen adapter.
Het keyboard in dit geval is een Keyboard om muziek mee te maken. Niet een toetsenboard zoals vorige reaktie bedoelde.

Ik ken het merk GEM, heb er zelf ook een keyboard van. Dit wordt gewoon gevoed met een universele adapter. Hij wordt normaal ook verkocht zonder adapter (die moet je er dus los bijkopen) sommige winkels leverden er als service wel een algemene adapter bij.

Het tekentje betekend dat de binnenpen de + is en de buitenkant van het stekkertje de massa.

Stekkertje is wel los te krijgen maar dan moet je het zelf eraan solderen op de juiste manier, gezien de vraag over wat de tekentjes betekenen gok ik dat er niet vaak aan elektronica gesoldeerd wordt door u en zou ik gewoon voor 15 euro een nieuwe kopen, scheelt een hoop werk en geen risico dat je het verkeerd aansluit.

Koop dus een universele adapter van 12V (gelijkspanning) die 1,2A kan leveren (al is 1A voor de GEM keyboards meestal meer dan genoeg) en let er op dat de binnenpen de plus is van de voeding (zijn ze bijna altijd of is omschakelbaar), even vragen aan de winkelier bij twijfel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan er wel een stekkertje aan solderen. Ik bedoelde het teken dat aangaf wat de onbelaste en belaste spanning was (dat heeft escape uitgelegd). Je hebt gelijk dat een nieuwe adapter wellicht beter is, maar nu weet ik wel dat de binnenpen de plus is. Ik had er niet bij nagedacht dat je de plus en min niet moet verwisselen, bedankt.
Kijk eens op www.onlinekabelshop.nl misschien kunne ze je daar verder helpen. Goedw service en advies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord.