Ieder huishouden één eigen windmolen?

Voor een totaalbedrag van 60 á 70 miljoen euro is het mogelijk om heel Nederland te voorzien van een eigen windenergievoorziening. Met de reguliere windsnelheden is het mogelijk om 40 tot 75% van de energiebehoefte op te wekken. En de norm van 2020 word hiermee ruimschoots gehaald...

Dit idee had ik enkele jaren terug al geopperd bij een aantal milieubewuste partijën in Den Haag. De reactie die terug kwam was dat het te duur was...

Ieder huis één eigen windmolen is haalbaar en deze zijn niet groter dan 1 kubeke meter...

Wat is jullie idee hierover?

Aanvulling:

Deze windmolentjes met een gewicht van 15 kilo kunnen gewoon op een dak geplaatst worden...

Even nog 2 links:

http://www.windwandler.de
http://www.turby.nl

Met dank aan Melissa:

Die miljoen moet inderdaad miljard zijn. Maar dit kost het windmolenpark op de Noordzee ook...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar wou je die dingen neerzetten dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon op je dak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... Inclusief plaatsing kosten ze 10.000 euro. En er zijn 6.3 miljoen huishoudens in Nederland...

Het beste antwoord

Ongeacht de kosten vind ik het een goed plan. Ik denk dat je de kosten wat te laag hebt ingeschat. 60 a 70 miljoen is wel erg weinig(bedoel je niet 60 á 70 miljard of 600 á 7000 miljoen). Als dit echt zo goedkoop is zeker doen! Ik heb wel wat probleem met elk huishouden. Er wonen ook mensen in appartementen en flatten. Natuurlijk kan je daar windmolens op zetten en dat moedig ik aan.Je kan wel zeggen dat het duur is maar dit bewijst naar mijn idee dat Nederland lijd onder wat ik noem calculator politiek. Ze hebben de ballen niet meer om grote plannen op te zetten. Ze moeten eerst uitrekenen voordat het rendabel is. Grote projecten zijn dingen die een land groot maakt. Zie bijvoorbeeld het panama kanaal. Ze de transiberiche express. Daarbij moet je niet eerst berekenen maar gewoon durven. Zo'n investering in het land is niet alleen enorm goed voor het milieu maar ook een investering in de economie. Stel je voor dat 100 Nederlandse bedrijven miljoenen orders krijgen om die dingen te produceren. Dat is denk ik precies het duwtje dat de Nederlandse economie nodig heeft in deze zware tijden. Ik zeg doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben de website kwijt maar volgens mij het deze Duitse miniwindmolen 'Windwandler' en kost inclusief plaatsing 10.000 euro. Dat vermenigvuldigd met 6,3 miljoen huishoudens blijf ik binnen de aangegeven bedragen... En zelfs als daar een nulletje achter moet is het nog steeds goedkoper dan de plannen die er nu liggen en 5 á 6 miljard kosten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3 miljoen x 10.000 = 63 miljard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk... *schaam*

Andere antwoorden (7)

Dat is nooit haalbaar...
Het aanpassen van de bestemmingsplannen is onhaalbaar, en ik woon in een straat met 150 woningen, waar laat je die windmolentjes dan?

Toegevoegd op 20-06-2009 11:21:49
Ik weet uit ervaring, dat het jaren duurt om een windmolenpark te bouwen. dus ieder huishouden 1 is kansloos..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kunnen gewoon op een dak geplaatst worden en is haalbaar binnen 5 jaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon in een flat, zo groot is het dak niet hoor, en 5 jaar is volkomen onzin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mening mag je hebben. Heb hier voor mijn derde boek erg veel research na gedaan en weet dat het in 5 jaar wel kan!
Het is natuurlijk een ontzettend goed alternatief voor fossiele brandstoffen, maar horizonvervuiling speelt hierin ook een grote rol. Ik denk dat weinigen zitten te wachten op een windmolen in de achtertuin. Waarschijnlijk moet het ook best een fors ding zijn als het aan je volledige energiebehoefte moet voldoen.

In steden lijkt het me ook lastig te realiseren; weinig ruimte en veel bestemmingsplannen.

60 a 70 miljoen euro? Bedoel je niet miljard?
Als het echt zo goedkoop zou zijn, hadden we het allang moeten doen. Maar wel ergens waar die dingen uit het zicht staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De windmolens waar ik het over hebt zijn uitermate populair in Duitsland en worden vanaf 10.000 euro compleet werkend geplaatst op het dak... Gewicht 15 kilo...
En dan krijgen we windwetgeving, en dan gaan we buren aanklagen omdat die te veel wind uit onze molen weghouden... Enz enz...

De rijken willen dan een grotere, want die verbruiken meer, of 3 of meer van de standaard molentjes... Dit lijdt tot meer regels en tot minder verdraagzaamheid, meer overtredingen, meer chaos, meer criminaliteit, meer terrorisme enz enz...

Geen goed idee... Zo het is zoals het is, is op dit moment een redelijke oplossing, en het voordeel is wel, dat het nu al zo is als dat het is... Dus dat kan nu wel ingaan dat plan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je nu precies zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schets de praktisch kant van je voorstel in het dagelijkse leven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De praktische kant is dat het tot meer terrorisme leidt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt alles ridiculiseren op details...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: Je boodschap is nog steeds niet duidelijk...
Goed plan! Zoiets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, waar zetten we die dingen neer?
Naast de satellietschotel?
Ook al geen gezicht.
Of tussen de zonnepanelen die velen hebben aangeschaft maar pas na vele jaren rendement opleveren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja... De kleine windmolens kunnen tot 3000 KW per jaar opleveren. Dit is wat een gemiddeld huishouden verbruikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich best een goede gedachte, hoor.
Maar hoe zit ‘t met de aanschaf?
Als dat net zo gaat als met de zonnepanelen (ondanks subsidie), duurt ‘t lang voor je daar van kunt profiteren. (sorry, had dit bericht even op de verkeerde plek neergezet.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb ik je ook op de verkeerde plek antwoord gegeven. Deze apparaten kosten inclusief plaatsing 10.000 euro. Maar als je zelf handig genoeg bent kun je al snel zo'n 4.000 euro goedkoper uit zijn...
Ik vind het briljant en natuurlijk zijn er altijd redenen te bedenken waarom je dit niet moet doen, maar een dergelijke toepassing is wat mij betreft ook al geslaagd als bijvoorbeeld 20% van de huishoudens met een windmolen is uitgerust. Soms zal plaatsing idd niet mogelijk zijn, maar er blijven genoeg huizen over waar het wel kan.

En zie je die windmolens al in serie staan, gemonteerd op vangrails langs de snelweg? Daar waait het altijd lekker door de voorbijrazende autos. Of sla ik nu door?

Nog een positief aspect is de werkgelegenheid die dit met zich meebrengt i.v.m. verkoop en plaatsing.

En kun je er twee of meer kwijt, dan kun je de extra energie terugleveren aan het energienet of de buren. Dit uiteraard tegen een vergoeding.

De financiering vind ik niet alleen een overheidstaak, een leuke subsidie erop is prima maar als particulieren profiteren dan moeten vooral zij de knip trekken.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Hoewel je in je enthousiasme wel wat door slaat. Maar met een gemiddelde windkracht 4 in Nederland is het zeer zeker een rendabel plan...
AWM
14 jaar geleden
Niet. Lees hieronder.
Het probleem is dat de fabrikanten van de windmolens de kluit belazeren. Met name de Turby levert in de praktijk één tiende van het beloofde vermogen. De stroom is met afschrijvingskosten mee veel duurder dan die uit het stopkontakt.
En: De productie van de kleine molentjes levert meestal meer CO2 op dan ze in hun leven terugverdienen.

Lees eens het volgende artikel:
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de links alleen maar geplaatst om een beetje een idee ervan te krijgen hoe ze er ongeveer uit kunnen zien. Maar zal eens je artikel lezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb de bijbehorende foto er bij gevonden in de krantenbak. De Duitse Windwandler staat er niet tussen. En voor zover ik destijds heb weten te achterhalen met de research wat ik gedaan heb heeft de windwandler wel zo'n ingenieus tandwielsysteem in de rotor zitten...