Wat gebeurt er als je de batterij van je mobiel/ipod/etc. elke keer niet helemaal op laat gaan voordat je hem oplaadt?

Ik hoor mensen wel eens zeggen dat het slecht is als je telkens je mobiel/ipod/etc. al snel oplaadt, terwijl het nog wel iets kan leveren. Is dat waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Nee, dat was vroeger zo met nikkel-cadmium cellen, die kom je nog maar zelden tegen.
Moderne accu's kunnen daar tegen. Maar let wel: alle oplaadbare accu's hebben een maximum aantal cycles, dat wil zeggen, aantal keren dat ze op- en ontladen kunnen worden. Daarna neemt de capaciteit snel af.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat is waar je batterij wordt "lui" hierdoor kan hij niet helemaal meer opgeladen worden wat resulteert in dat hij sneller op is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neen, éénmaal per maand moet je hem volledig ontladen en laden. Staat duidelijk in de handleiding van de Iphone. Het is wel zo dat dit te maken heeft met het dynamisch houden van de "moleculen" in de batterij.Lithium-ion polymeerbatterijen hebben een grotere vermogensdichtheid dan nikkelbatterijen. En omdat lithium het lichtste metaal is, hebben lithium-ionbatterijen niet alleen een langere gebruiksduur maar zijn ze ook lichter. Bovendien kun je een lithium-ionbatterij op elk gewenst moment opladen, terwijl nikkelbatterijen steeds volledig moeten worden opgeladen en weer ontladen om goed te blijven presteren. (In nikkelbatterijen vormen zich op den duur kristallen waardoor de batterij niet volledig kan worden opgeladen. Daarom moet je ze altijd volledig ontladen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan je de link even geven patrick? Daar ben ik wel benieuwd naar.