wat vormt de buffer in een elektriciteitsnetwerk?

Maw; als niemand elektriciteit gebruikt, staan generatoren in power plants dan stil? En: als heel veel huishoudens ineens veel stroom gebruiken, hoe wordt die piek dan opgevangen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik weet het antwoord ook niet.

Het beste antwoord

Electriciteit laat zich slecht bufferen. Op deze schaal bieden condensatoren en accu's geen soelaas.
Dus productie wordt optimaal op vraag afgestemd. Alle electriciteitscentrales zijn onderling verbonden. Samen vangen zij pieken op. 's Nachts staan veel centrales stil of werken op lage capaciteit.

Er zijn wel methoden om stroom op te slaan.
Zo is het mogelijk een watercentrale overdag stroom te laten opwekken door water uit een stuwmeer te laten ontsnappen langs een dynamo. 's Nachts gebruikt de centrale stroom om water terug te pompen in het stuwmeer, zodat de volgende dag weer op volle capaciteit stroom geproduceerd kan worden.

Toegevoegd na 14 minuten:
Pieken komen niet alleen voor aan de vraagkant. Ze kunnen ook aan de aanbodkant voorkomen. Grote windparken kunnen bij stormachtig weer met rukwinden plotseling pieken veroorzaken in aanbod. Hierdoor wil er nog wel eens een stuk netwerk "uitklappen" met stroomstoring in bepaalde regio's tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja, de centrales moeten de hoeveelheid stroom die opgewekt wordt aanpassen aan de vraag. Hiervoor zijn er regelpunten in de centrale die de vraag meten en hierop de productie aanpassen. Er is dus geen buffer aanwezig (! http://www.springerlink.com/content/a1w737410180v753/ )

Electriciteitmaatschappijen willen daarom graag dat je ook 's nachts stroom gebruikt en bieden een nacht tarief aan wat goedkoper is. Daarom willen mensen nog wel eens als ze naar bed gaan, de lange was draaien.