Zijn de hulpdiensten nog af te luisteren?

Sinds P2000 is ingevoerd kun je geen meldingen meer ontvangen op een gewone handscanner. Maar tijdens een uitruk moeten de verschillende hulpdiensten toch met elkaar kunnen communiceren.

Zijn deze gesprekken op te vangen, en zo ja hoe werkt dat dan precies?

Is hier speciale apparatuur voor nodig, zit je met een bepaald bereik van de apparatuur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Die communiceren via een netwerk dat C2000 heet. Dat netwerk is beveiligd en encrypted. En, in tegenstelling tot de OV-chipkaart nog niet gehacked. Kortom, er valt niets te luisteren. Ja, dat speciale mobilofoons en portofoons die ze daarvoor hebben. Vaak laten die spullen het afweten en dan gebruiken ze gewoon een GSM.
escape
13 jaar geleden
De hulpdiensten gebruiken C2000, om te communiceren. Voor zover bekend, is C2000 nog niet gekraakt. Valt dus niet af te luisteren.

Bij een normale uitruk communiceren de verschillende hulpdiensten niet rechtstreeks met elkaar. Communicatie tussen de hulpdiensten gaat dan via tussenkomst van de verschillende meldkamers, die wel onderling contact hebben.

Bij grote rampen wordt er naar een apart kanaal geschakeld, waar de verschillende hulpdiensten wel bij elkaar kunnen komen. Dit aparte kanaal moet dan wel eerst worden vrijgegeven door de meldkamers. De meldkamers bepalen dus hoe er wordt gecommuniceerd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als de lokale brandweer uitrukt voor een brand in een gewoon woonhuis, dan kunnen de brandweerlieden die buiten staan te blussen niet rechtstreeks communiceren met de brandweerlieden die in de woning zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak niet, en dat is juist een van de grote bezwaren van de hulpdiensten tegen C2000: omslachtig en soms leidend tot grote risico's.
Zie hier: http://webwereld.nl/nieuws/67063/brandweer--falend-c2000-levensbedreigend.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met dit falen ben ik bekent inderdaad, er is de afgelopen tijd een hoop over te doen geweest in de media. Juist hierdoor vroeg ik me af of er helemaal geen directe communicatie meer was (welke dan vervolgens weer afgeluisterd konden worden...) Bedankt voor verdere toelichting!
Op www.alarmeringen.nl kan je de meldingen via internet volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de tip geroin, maar ik bedoel eigenlijk echt afluisteren, de communicatie tijdens een incident, en niet zo zeer de melding waar ze naar toe gaan.... Ik kan me namelijk goede tijden herinneren dat ik 's avonds laat (ik was nog niet zo oud) in bed lag en de politie door de straten hoorde gaan met sirenes. Dus gelijk de scanner aangezet en zo kon ik live de achtervolging horen, terwijl ik dus ook de sirenes hoorde gaan...
Ze zijn overgegaan op C2000 om dat afluisteren te voorkomen .