wanneer gebruik je bij een led lamp een constante spannings voeding en wanneer een constante stroom voeding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (5)

Altijd een constante spanning`s voeding.
stroom wil zeggen, vermogen je kan wel een voeding hebben die 30 A afgeeft maar als er maar 1 wordt op genomen heb je er niks aan.(zorg wel altijd dat je boven het minimum zit )
spanning moet constant zijn.
Mvg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een voorschakel weerstand gebruikt, en de spanning blijft gelijk, dan zal de stroom ook constant zijn.
maar ja aangezien voedingen altijd een spanning afgeven, en de stroom juist afhankelijk is van het opgenomen vermogen...is het wel makkelijker om een constante spanningsbron te hebben :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ow okee:) nee dan heb ik weer wat geleerd. danku!:)
Als je constante spanning hebt, dan heb je ook contante stroom. Het is dus niet of het ene...of het andere. Waarschijnlijk wordt bedoeld gelijkspanning en gelijkstroom. Dat betekent dat een wisselstroom en -spanning gestabiliseerd is naar gelijkstroom en -spanning. Het gaat erom welke voedingsspanning (Volt)wordt gevraagd en hoeveel stroom (Amp) de voeding moet leveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het bovenstaande antwoord klopt niet veel.

De enige goede manier om een led te laten "branden" is een constant current source. Een LED heeft namelijk een voorschakelweerstand nodig om een stroom te trekken uit de spanningsbron. Hiermee gaan de meeste voordelen (zoals energie zuinig) verloren. Sluit je een LED aan op een spanningsbron zonder voorschakelweerstand zal deze geen licht geven.

Voorbeeld: Een Lumiled power LED werkt op een stroom van 350mAmp (of andere modellen op een hogere stroom) Deze stroom dient constant te zijn. De spanning die dan over de LED "valt" is ca. 2,7 Volt. Deze spanning is per type LED anders en wordt door de eigenschappen van de LED bepaald.

Kort samengevat: Current Source!

groet,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt helemaal van in wat voor toepassing je de led gebruikt je hebt zg led drivers die bv 12 0f 24 volt spanning geven waar je een 12 of 24 volt ledbron op aansluit Deze ledbronnen hebben steeds een voorschakel cirquitje waar vermogen in verloren gaat. Het voordeel is dat het bedradingtechnisch eenvoudiger is aan te sluiten omdat je parallel kunt aansluiten. Bij een zg led stroombron kijkt de voeding naar wat er aan hangt voor belasting en houdt de stroom op 350 ma, meerdere leds moeten dan wel in serie worden aangesloten wat bedradingtechnisch lastiger is. Het voordeel is dat er minder vermogen verloren gaat en gelijke leds geven in principe allemaal evenveel licht omdat de bedradings lengte er niet meer toe doet. Maar ook het schakelen en dimmen gaat met stroomsturing veel beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi JTAW,

een led is een lamp die in tegenstelling tot een gloeilamp een negatieve weerstandscoëfficiënt heeft vergelijkbaar met een ouderwetse kooldraadlamp.
dus na start, wordt de inwendige weerstand door verwarming aanmerkelijk lager. (hierdoor neemt de stroom toe, wéér warmer, nog lagere weerstand, nóg grotere stroom etc.)

dus een stroombegrenzing is noodzakelijk.
zonder stroombegrenzing gaat de led dus kapot.
(ik heb het dus niet over kleine signaal ledjes, maar over led lampen)
een andere manier is het aansturen met pulsbreedte modulatie.
hierdoor vloeit er een veel grotere stroom gedurende een heel korte tijd door de led. de lichtopbrengst wordt hierdoor groter, maar de warmteontwikkeling blijft gelijk.

de warmte verkort ook de levensduur van de led, dit geld voor de led veel sterker dan voor een gloeilamp.
goede koeling is dus noodzakelijk.

kortom, goed opletten waar je de led plaatst, en hoe je hem aansluit.
gebruik voor de LED een STROOMbron
mooier een PWM geregelde stroombron.

groeten, Dré