Waarom accepteert een snoep automaat, frisdrank automaat, gokkast of flipperkast alleen bepaalde munten?

Welk mechanisme in de automaat zorgt er voor dat deze wél euro's en munten van eurolanden accepteert maar niet dollars, munten uit landen met andere munteenheid of zelfs een metalen schijfje met de grootte en dikte van een euro? Is dit computergestuurd? Is er een laser die de munt 'leest'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Niet zozeer een lazer, het is een soort magneet als ik het goed onthouden heb. Ook de gewicht en formaat wordt gemeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De munt proef in die apparaten zijn hele vernuftige dingen. Elke munt in Europa moet voldoen aan bepaalde afspraken. Deze afspraken gelden voor de samenstelling van de munt, de dikte, het materiaal, de grootte, enzovoort.

Op deze zaken worden munten ook gecontroleerd. Dit om uiteraard te voorkomen dat een simpele ring, of een stukje ronde metaal door de proef zal komen een je daarmee voor niets of voor weinig het product uit het apparaat kan halen.
Als de proef dus te gemakkelijk is, dan zal het apparaat niet voldoende geld op kunnen halen. Maar een te moeilijke proef, is weer te lastig om het universele geld uit Europa altijd te kunnen accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit een soort magneet in die alleen de goede muntjes aantrekt. Als je alle soorten munten in zo'n automaat zou kunnen stoppen, zou je er heel makkelijk misbruik van kunnen maken.(door er een muntje van iets heel anders in te stoppen)