Afstandsbestuurbaar satalliet vliegtuig

Ik had op tv een keer een vliegtuig gezien wat 100 km ver kon vliegen ik vroeg me af hoe het dan wordt bestuurt en of dit soort vliegtuigen ook voor particulieren te koop zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

Er zijn vliegtuigen die de wereld rond kunnen ipv 100 km. afstand bestuurd. De signalen gaan idd via satellieten. Maar er zijn ook vliegtuigen die zelf vliegen met behulp van GPS en verder geen aansturing nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat deze ook voor particulieren te koop zijn,reken daar maar niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste RC vliegtuigen worden ontworpen en gebouwd door hobbyisten. Zeker de wat geavanceerdere.
Als je een kleine "internet telefoon" hebt met een usb uitgang kun je al een besturing maken die per GSM werkt.
Uiteraard dien je een failsafe te hebben voor als de verbinding uitvalt....bv een automatische besturing die het vliegtuig naar een vooraf bepaalde GPS coordinaat stuurt op voldoende hoogte en daar laat cirkelen totdat een "normale" RC zender de besturing overneemt.

Wat (nu nog) lastig zal zijn is om een voldoend snelle verbinding te hebben via de umts internet telefoon om zowel beelden over te sturen van vliegtuig naar thuis basis als commando's voor besturing omgekeerd. Dus de besturing zal ook MET verbinding vrijwel automatisch moeten zijn waarbij de commando's meer van het soort zijn: Vlieg naar GPS coordinaat op hoogte x meter. Een paar meet sensoren zoals hoogtemeter, elektronisch afleesbaar kompas ed. zul je dan ook niet kunnen missen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan met een zeer sterke zender zoals een radiozender of via de satelliet of via een hoger vliegend vliegtuig zoals een Awacs. De feitelijke piloot zit dan op afstand van het toestel maar het toestel wordt nog steeds door mensenhanden bestuurd.

Sommige toestellen kunnen autonoom vliegen via een van te voren berekende route die hij dan via gps weet na te vliegen. Hier komt geen piloot meer aan te pas en een eventuele nieuwe route wordt via satelietverbinding naar het toestel ge-upload waarna hij zichzelf er weer mee red.

Bijde soorten toestellen worden meestal voor militaire observatie en spionage gebruikt.

De laatste jaren is er ook een toename van het gebruik bij natuurrampen of op handen staande natuurrampen zoals vulkaanuitbarstingen waarbij de vulkaan nauwlettend in de gaten moet worden gehouden, maar de hitte en de gassen al te gevaarlijk zijn om met mensen naar het gebied toe te gaan. Ook kunnen deze toestellen van uit hun hoge positie veel gemakkelijker met speciale apparatuur ondergrondse lavastromen, opbouwende drukken, gassen en lavameren waarnemen. Door een vaste vlieghoogte te handhaven kan er ook met laser worden gemeten of de vulkaan uitzet wat een teken is van opbouwende druk en een aankomende uitbarsting. Dit kan dan vanuit de beste positie worden gemeten, ook als deze zich op een plaats bevind dat voor bemande vliegtuigen levensgevaarlijk zou zijn.

In Amerika is bijna alles te koop. Waarschijnlijk zonder de nieuwste spionage apparatuur, maar als je ergens per ongeluk nog een paar honderd miljoen dollar hebt liggen dan ka je er één kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar als je ergens per ongeluk nog een paar honderd miljoen dollar hebt liggen dan ka je er één kopen. Leuke opmerking LOL