waarmee kun je in het donker de meeste elektriciteit omwekken met een zonnepaneel

hoe kun je in het donker je zonnepaneel het besten laten werken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het donker werkt een zonnepaneel niet. Maar ik neem aan dat je bedoelt welke panelen bij weinig licht het hoogste rendement hebben.

Antwoorden (4)

Eigenlijk niet, natuurlijk, want het hele idee is dat er daglicht op moet vallen. Als je echter een apparaat hebt dat alleen met zonnecellen werkt, en je hebt het nodig in het donker, moet je dus op zoek naar een lichtbron die zo dicht mogelijk in de burt van daglicht komt. Dat kost uiteraard wel weer de nodige extra energie (en dat was nu net het leuke van zonnecellen) maar soms moet je wat.

Een UV-lamp (hoogtezon) werkt natuurlijk het best, maar een flinke gloeilamp wil ook nog wel eens genoeg licht opbrengen. In de praktijk moet je er echter wel heel vlak bij gaan zitten. TL-balken kunnen voor gevoelige celletjes ook nog wel eens genoeg zijn.

Maar electriciteit ópwekken kun je er niet mee; je hebt altijd veel meer lichtopbrengst die je niet kunt omzetten en dus gewoon 'weggegooid' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In cuba pompen ze overdag met zonnenenergie water een heuvel op en 's nachts loopt dit water via een generator naar beneden. In die richting moet je de oplossing bedenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de junior wetenschapsquiz van dit jaar, c valt af, persoonlijk zou ik b doen. Dan zal het dus wel weer a zijn.

Vraag 3: Waarmee kun je in het donker de meeste elektriciteit opwekken met een zonnepaneel?

A. Met een bouwlamp
B. Met een zonnebanklamp
C. Met een föhn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhu...en waar laat je die op werken??XD
ja als dit gaat om echt voledig duister...niks:)
zou je de vraag stellen hoe je het meeste energie kan op wekken met een zonnepaneel in de nacht.
dan zou je gebruik moeten maken met spiegels..veel!
hiermee kan je het maan en achtergrond licht op een punt focusen. en jha op dit brandpunt je paneel neer zetten.