Hoe kan ik mijn lamp aansluiten?

De situatie is: Ik heb twee blauwe , twee bruine en een zwart wit draad uit het plafond. Ik heb verschillende combi's geprobeerd, geen kortsluiting gehad, maar ook geen licht gehad. Welke en hoeveel draden kan ik aansluiten en kan dat rechtstreeks of moet er een steentje tussen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Jouw lamp gaat branden als je hem aansluit met de blauwe, en de zwarte draad. Vergeet de bruine.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal gesproken aansluiten op de zwarte en de blauwe. Je kunt ze aansluiten met een kroonsteentje of steekconnectors.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eemmm er klopt dan niet veel met de electra van je huis.
blauw is de 0
bruin is fase
zwart zou geschakelde fase moeten zijn, maarja die ondbreekt.
zwart/wit :S.....nog nooid gezien in een plafon of muur ( telefoonlijn niet inbegreepen )
ik zou eens een multimeter nemen en eens gaan kijken of er stroom op staat, heb je dit niet of geen verstand van...ga dan absoluut niet zelf zitte stunte.
haal er imand bij die dit wel door kan meten.

maarjha er zou dus 230Volt over bruin en blauw moeten staan. constant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rommeltje uit dat plafond van je, normaal gesproken heb je daar een schakeldraad ( zwart) en een blauwe draad ( o draad)
Zet je de schakelaar aan, dan moet er stroom op de zwarte draad staan en met de blauwe erbij ( gaat de stroom weer terug) zou de lamp moeten branden.
met een eenvoudige spanningzoeker( kost een paar euro of minder) kan je meten waar de stroom nu eigenlijk op staat als je de schakelaar aan zet, zonder dit te weten, wordt het echt niets.
Een van de blauwe draden hoort er niet, en de twee bruine al helemaal niet en dan een zwart witte?
Nooit gezien, misschien is het een zwarte waar witte muurverf op zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je de twee blauwe draden met elkaar moet verbinden en nog een blauw kort stukje toevoegen voor een kant van de lamp aan te sluiten(gebruik hiervoor een steeklasdop). De twee bruine draden met een andere steeklasdop doorverbinden die heb je verder niet nodig.
De zwarte draad aan de andere kant van de lamp aansluiten, met de schakelaar moet je dan de lamp aan kunnen zetten. Let wel op dat je eerst de zekering in de meterkast eruit haalt of uitzet. Wanneer de lamp niet wil branden kan er natuurlijk ook nog op andere plaatsen in je huis geknoeid zijn.