ik wil op de kinderkamers 3 peertjes hangen aan één lichtpunt in het plafond. Aan die peertjes bevestig ik later rijstpapieren bollen.

ik heb geprobeerd met kroonsteentjes iets te fabriceren, maar behalve een gesprongen stop leverde dat niets op. wie kan mij in nitwit-taal uitleggen hoe ik zoiets het beste kan aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (6)

Ja met een kroonsteentje moet het kunnen je moet alleen wel opletten dat je de draden onderling uit elkaar houd. Dus lichtpunt blauw en bruin gescheiden in een van de openingen vastmaken. Daarna van elk peertje een draad gezamenlijk bij elkaar draaien zodat het makelijk in een van de openingen van het kroonsteentje gaat en dat ook voor de andere drie draden in het andere openingentje
13 jaar geleden
Houd rekening met de bevestigingswijze van de rijstpapieren bollen. Aan de draad vastgeklemd of anders? Misschien handig om een vaste tussenplaat aan te gebruiken met 3 gaten zodat de snoeren vanaf daar verticaal naast elkaar hangen. Bij voorbeeld een driehoek van triplex met bij de punten de snoerdoorvoeren en daarop de verbindingen van de snoeren onderling. Haal voordat je het geheel aansluit eerst de stroom van het toevoerpunt af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat gaat nooit, omdat je vier draden in een gaatje moet proppen, de draadjes van je 3 lampen zijn dunner en soepeler, Die krijg je wel in een kroonsteentje, koop dan de wat grotere maat, dan heb je meer ruimte, zitten deze er in, dan ga je met twee draadjes, uit dat zelfde kroonsteentje naar een tweede kroonsteentje en je twee draden in je plafond.
Dus met 2 x drie draadjes naar een kroonsteentje, van daar uit met 2 draden naar het volgende kroonsteentje en daar sluit je de twee palvonddraden op aan.
Het probleem van jou ontstaat, doordat de 2 plafonddraden veel dikker zijn, dan is het gaatje van het kroonsteentje al bijna vol en kunnen die andere er niet bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt onderstaande "kroonsteentje" gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je laat zien op de foto is een "lasdop", daar kan je geen draadjes van je lamp op aansluiten, deze gebruik je voor installatiedraad, dat zijn de dikke draden die door de p.v.c. buizen lopen, bruin, zwart, blauw en groen/geel, deze hebben een harde kern.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd een lasdop maar die kun je gewoon gebruiken ook voor de wat slappere draad
ik heb ze zelf in heel mijn huis zitten
je moet alleen het uitende van de draad goed draaien tot je een stevig geheel hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou Werk, dan hoop ik dat je goed verzekerd bent ! Zoals Ed al zegt: Lasdoppen zijn voor installatiedraad, niet voor geklooi met in elkaar gedraaide snoeren, die je niet vast kunt klemmen of schroeven. Afgekeurd. Je bent met 230 volt aan het spelen, niet slim.
Je heb 3x2draden= 6 draden. Maar in jou geval mogen 2 kroonstenen in de doos. Want zijn lichtpunten. Je heb nodig een rij kroonstenen met 6 ingangen. De bruine draad stop je met 3 draden in één kroonsteen of lasdop. De volgende 3x blauwe draad stop je in de kroonsteen of lasdop met zijn allen, in één kroonsteen of lasdop.

Werk volgorde: stop 3 bruine draden in drie verschillende kroonsteen en stop 3 blauwe draden in drie verschillende kroonsteen. Verleng een stuk bruine en blauwe draad om straks in een lasdop of kroonsteen in te steken. Nu heb je aan de voorwaarde van 2 kroonsten in de doos voldaan.

Als er een geelgroene draad er is kun je het verwaarlozen.
Dat is aarde en er staat geen stroom op. Het is 0 volt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij vindt het gek dat de stoppen er uit knallen? Wees maar blij dat dat inderdaad gebeurt!. Kroonsteentjes zijn er om een snoer (één snoer) te verbinden met een ander snoer, aansluiting of apparaat. Wil je veilig meerdere draden bundelen dan zal je toch echt over moeten stappen op installatiedraad en lasdoppen. (Installatiedraad past 9 van de 10 keer in de lamppluggen, geklemd of geschroefd.).