Pixel aanduiding, terwijl pixels geen bepaalde grootte hebben?

Voor MATEN wordt op het internet de aanduiding pixel weleens gebruikt, pixels hebben geen bepaalde grootte, iets met meer pixels is gedetailleerder, het heeft dus geen bepaalde grootte, maar toch wordt het OOK als grootte aanduiding gebruikt, hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hoe meer pixels hoe scherper het beeld. Een pixel kan wel degelijk verschillen van grote, hoe kleiner de pixel (hoe meer pixels er in een vierkante cm kunnen), hoe scherper het beeld.

Dus met pixels wordt niet de grote aangeduid maar de scherpte. Wel kan je de verhoudingen erin zien. Zo is 75 bij 75 pixels een precies vierkant, terwijl 50 bij 100 pixels een rechthoek is met de verhouding 1:2.

Van wikipedia extra info:
"Pixels hebben geen bepaalde grootte. Een beeldscherm met een grote oppervlakte kan evenveel pixels hebben als een scherm met een veel kleinere oppervlakte. Het weergegeven beeld op het kleinere scherm zal er dus beter uitzien aangezien ons oog op het grotere scherm de afzonderlijke pixels kan waarnemen. Dit verschil wordt vooral duidelijk wanneer een bijna horizontale lijn wordt afgebeeld: op het grotere scherm zal gemakkelijk het 'trapeffect' van de lijn zichtbaar zijn. Een maat voor het aantal pixels is DPI (dots per inch). Hiervoor geldt dat een hogere waarde meer detail geeft op dezelfde oppervlakte. Typische DPI-waarden voor computerschermen liggen tussen de 50 en 100 DPI. Printers hebben vaak hogere DPI-waarden, waarbij foto-printers vaak enorm grote waarden adverteren."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsjeblieft :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas wel een beetje op met blindstaren op mega pixels.
Meer pixels betekent niet per definitie beter beeld.
Vooral bij fotocamera's (de goedkoperen) met veel megapixels kan het voorkomen dat de kwaliteit van de pixel minder is. Dan kan het zomaar zijn dat een camera met 6 megapixel kwalitatief betere foto's maakt dan eentje met 10 of 12 megapixel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt, dankje voor de reactie :)

Andere antwoorden (1)

Het probleem is meer dat een pixel een onbekende grootte heeft, als je nog niet weet op wat voor een scherm je het pixelplaatje gaat bekijken. Natuurlijk is een pixel in jouw monitor altijd even groot en een pixel in mijn monitor ook. Maar de mijne is misschien wel kleiner dan die van jou, of groter. Met een beamer kun je hele grote pixels maken.

In het algemeen gesproken heeft een pixel dus geen bepaalde grootte, maar iedere individuele pixel zelf heeft het wel.