Hallo; kan ik een 230 volt wisselstroom dimmer ook gebruiken om aangesloten op 12 volt gelijkstroom voltage van b.v. 12- naar b.v. 6 volt verlagen?

graag voor- en nadelen! Dimmer is snoer -dimmer die je bij lampen in woonkamer gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik zou zeggen, probeer het met een autolampje van 12 volt. Vaak zijn de dimmers ingesteld op wisselspanning in en uit. Dus waarom zou die het niet doen ook al is het gelijkspanning. Het enige verschil lijkt me dat de ingaande primaire spanning geen 230 maar 12 volt is. Experimenteren met 12 volt kan nooit schokkend zijn in de leterlijke zin van het woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je een netvoeding bedoelt zal dat niet gaan, die zal 12 v blijven geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gaat niet.
Een wisselstroom dimmer, doet het niet op gelijkstroom.
En ook als je de 230V van de voeding 'dimt' naar de helft, zal de uitgangsspanning meestal hetzelfde blijven (afhankelijk van de constructie van de voeding).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wisselstroomdimmer werkt zeker niet. Met een gelijkstroomdimmer is het afwachten. Een gelijkstroomdimmer hakt de stroom op zodat de gemiddelde spanning lager wordt. De piekspanning blijft echter gelijk. Dat werkt goed voor bijv. (halogeen)lampen, of het voor jou apparaat ook werkt hangt vooral van het apparaat af. Gelijkstroomdimmers kun je normaliter NIET op 230V wisselstroom aansluiten zonder dat er stoppen gaan knallen.