Hoe kan het dat sommige klokken automatisch een uur terug gaan ?

Ik snap niet dat sommige klokken vanzelf een uur terug gedraaid word , hoe weten ze precies welk dag en welke tijdstip ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

Radiogestuurde klokjes...hoe werkt dat?
Klokvaste radio of radiovaste klok, altijd atoomjuist !

Tegenwoordig zijn ze 'in' die radiogestuurde wekkertjes. Je kan ze kopen in alle prijsklassen van groot tot zeer klein, in alle maten en gewichten (regelmatig ook te koop in de Aldi’s…) én ze werken verdorie nog zeer precies ook! Gemakkelijk om mee te nemen, op de seconde nauwkeurig, eeuwige kalender... te veel om op te noemen. Instellen? Geen probleem... Je hoeft er echt geen techneut voor te zijn,laat staan dat je een A2 (elektronica) diploma nodig hebt. Geen (meertalige)dikke boeken erbij met (soms onverstaanbare) instructies. Gewoon batterijtje erin en de zaak is in orde. Uiteraard komt er geen muziek uit (tenzij je je laat wekken maar dan is er wél een zoemer...). Ik heb het dan over de heel eenvoudige modelletjes want ze blijken nu ook al te bestaan als klokradio, dan komt er nog muziek uit ook ! Maar, hoe werkt dat nu precies?

Wel, het gaat hier om een DCF-klok, waarbij DCF staat voor Digital Clock Format. Het signaal komt van een atoomklok en wordt doorgestuurd door twee zenders in de buurt van Frankfurt (Duitsland). Het radiosignaal wordt uitgezonden op 77.5 kHz en dat is een zeer lage langegolf die erg ver draagt. Tot drieduizend kilometer. Een tip voor duivenliefhebbers... schaf er eentje aan, het vervangt perfect de 'biepjes' van de radio, althans voor zover ze daar nog gebruikt worden ...ze zijn niet meer bij alle radiostations beschikbaar en worden rariteiten.

Trouwens je hoeft u ook echt geen zorgen te maken bij de winter-zomertijd (omschakeling) instellingen want dit gebeurt allemaal ‘automatique ‘!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Sommige klokken hebben een geheugen. Een geheugen zit ook op je computer. Als je een N op het toetsenbord typt, ziet het geheugen dat je een N typt, en de computer laat vervolgens de desgewenste letter zien. Als er in zo'n klok dus iets zit dat regelt dat de klok op 31 oktober een uurtje achteruitgaat, dan zal de klok het op het gewenste tijdstip doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klokken worden niet teruggedraaid.. maar een uur stil gezet..
het is niet goed je klok terug te draaien

Toegevoegd na 1 minuut:
alleen digitaal springt terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige klokken staan in verbinding met een sateliet
zoals bijvoorbeeld de klok van je schotelontvanger
en je tv kan ook zelf de tijd verzetten als de kabelmaatschappij dit doorzendt via de kabel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen satelliet maar radiogestuurd vanuit Frankfurt (Dld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn stelietontvanger krijgt de tijd door via de sateliet
heb dit zelf nagevraagd bij canal digitaal
sommige klokken zijn gewoon slimmer dan dat wij weten of denken ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In gebouwde chip, in het geval van een elektrisch aangedreven klok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige klokken werken op wifi