Implosie? Nee hoor. Maak je daar geen zorgen over. Een beeldbuis is enorm overgedimensioneerd om dat te voorkomen.

Wat wel zo is, is dat een moderne tv een veel betere beeldkwaliteit en energieverbruik heeft. In dat opzicht kan je wellicht beter upgraden. Maar als het beeld gewoon nog goed is, hoef je in principe niet te vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het 'beestje' nog goed werkt is hij niet aan vervanging toe. Implosiegevaar ontstaat alleen als je een klap met 'n hamer op de beeldbuis geeft....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, hou wel in gedachte dat hij er vroeg of laat mee ophoudt wegens zijn leeftijd. Dus zovast zorgen dat je geld hebt voor een andere, of je al lekker maken in de winkel is niks mis mee.
En als dat implosie-idee alleen maar opkwam, om een reden te hebben een nieuwe tv te kopen. Als jij vindt dat je een nieuwe tv "mag", en het kan allemaal, waarom niet. 12 jaar is geen slechte leeftijd om hem in te ruilen
13 jaar geleden
Neen hoor, beeldbuizen kunnen soms wel meer dan 50 jaar mee gaan.
Dat moet ik de LCD en plasmaschermen nog zien halen.
Ook de rest van de electronica van oudere goede merktv's gaat haast niet kapot.
Helaas gaat bij 100Hz TV.s de omvormer er vaak na 5-10 jaar aan, maar die moet ook tot 80KV opwekken.
De enorme vonkoverslag die deze omvormers kunnen halen, slaat door aanslag dan OVER de beeldbuis heen en vernietigt dan de electronica.
Vooral omgevingen waar gerookt werd is een killer voor dit soort TV's.
De gewone kleuren TV's werken met een lager vermogen en lagere spanningen en die houden het dan gemiddeld genomen langer vol.
Het contrast van de beeldbuis(rond de 10 000) is niet te evenaren met LCD techniek, Plasma TV hebben meestal een hoger contrast dan LCD maar de plasma-beeldbuis veroudert sneller.(plasma TV 's hebben een echte beeldbuis, die alleen heel plat is en ipv slechts drie vele duizenden elektronenkanonnetjes bevatten, ze zijn -net als gewone beeldbuizen- gevoelig voor inbranden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ie het nog goed doet,zou ik hem rustig een natuurlijke dood laten sterven. Kun je intussen doorsparen voor een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke kleuren tv die het nog goed doet is eigenlijk prima.
Als je een ouwe bakbeest hebt van 30 kilo, met een mooie houten omhulsel er om heen doet het in principe nog steeds goed.

Maar let wel..
- hele oude tv's slurpen stroom
- ze kunnen vlam vatten
- tv opties zijn beperkt
- beeldkwaliteit zal erom spannen

maar als het om een tv van maar 12 jaar oud is, kunnen reden tot vervanging in mijn ogen alleen zijn:

-scheelt in ruimte (12 jaar geleden verkochten ze volgens mij nog bakbeesten)
-what you see is what you get.. niet alleen design, maar ook beeldkwaliteit zijn de laatste jaren veel beter geworden.. dus als je graag naar een full hd film kijkt op een led scherm van minimaal 1000 euro.. is het wel genieten geblazen
-nieuwe (duurdere) tv's kijken en zijn veel rustgevender voor het oog.

Daarnaast moet het budget het ook wel toelaten.. als je een normale tv kijker bent is al deze poes pas niet echt nodig.