Hoe stop ik die hoge piep op mijn tv?

Mijn tv maakt nadat ik het aanzet een constante hoge piep. Af het te stopt het wel maar begint het na een uur weer voor een tijdje. Valt hier wat aan te doen of moet ik gewoon een nieuwe kopen?

Toegevoegd na 4 minuten:
H e l p . . . please.. ik word er krankjorum van!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.5K

Het beste antwoord

Heb je de tv al lang? Want een crt tv heeft altijd een piep. Meeste mensen horen dit niet.

Als het echter sinds kort is dan zit er gewoon een spoel los en die daardoor gaat meetrillen op de frequentie van de beeldlijnen. Dat is de piep die je hoort. Dit kan gebeuren door hitte, stoten of gewoon oude lijm. Die kun je gewoon weer opnieuw vastplakken met lijm.

Als je iemand kent die om kan gaan met elektronica, en lijm :D, is het zo gefixed. Als je dit niet kan, dan niet zelf gaan lopen prusten!! Vraag het gewoon in je vriendenkring, een winkel of op marktplaats ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

koop maar gewoon een goeie 2dehands de tv die je hier op foto hebt staan gaan tegenwoordig voor 50 euro van de hand dus altijd goedkoper dan repareren.
succes
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Alleen een beetje de makkelijkste weg
capthavoc
13 jaar geleden
zoek maar eens iemand die nog een tv repareert buiten garantie tijd das echt de moeilijkste weg. en nog duur ook
Hai Ik Heb Ook Zo'n Tv Echt Waar Het Ligt aan De TV Zelf
Ik Heb Er Naar Gekeken Enzo... Niet Op Te Lossen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit wordt helaas een technisch verhaal met dus de kans dat je het niet begrijpt als je niet thuis bent in de elektronica. (wat ik vermoed)

Dit is nog een tv met beeldbuis. Dat grijze glas is de beeldbuis en die loopt als een trechter naar achteren naar elkaar toe. Waar het samenkomt zit de kathodestraalbuis die het beeld maakt en van binnen op het scherm projecteert.

Deze kathodestraalbuis werkt met een zeer hoge spanning die wordt gevoed door een speciale hoogspanningsvoeding die het omzet uit het stopkontakt.
Als deze versleten is begint hij te piepen. Een zachte maar zeer hoge toon die je over alles heen kan horen.

De hoogspanningsvoeding kan worden gerepareerd of vervangen, maar dit zou je moeten laten doen door een elektronica hobbyist die thuis is in tv en weet hoe hij de kathodestraalbuis na de reparatie moet afstellen. Dit laten doen bij een reparatiebedrijf is te duur voor wat de tv nog waard is. Als die kennis er nog is bij die bedrijven.

Het makkelijkste is dus vervangen door een lcd tv. Scheelt ook nog eens een wereld ruimte in de kamer als je van hetzelfde beeldformaat uitgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden tot nu gegeven ten spijt, maar als jaren lange tv-monteur wil ik je dit antwoord geven:
In een tv word gewerkt met hele hoge frequenties (trillingen per seconde).
Deze worden door kleine spoeltjes (draad-gewonden) verwerkt. Dit zijn koperen windingen die open zijn. De spoeltjes horen goed gelakt te zijn, maar doordat de windingen los zijn komen te liggen, gaan ze tegen elkaar trillen met de frequentie die er door heen gaat. Daar de frequentie hoog is word het als een fluittoon gehoord.
Om de spoel (vaak slecht 1 cm groot) op te sporen word een stethoscoop gebruikt. Dit is dezelfde als de dokter gebruikt, maar zonder membraam. Vandaar de naam tv-dokter.
Je kan dan met de rubberen slang exact luisteren waar de fluittoon vandaan komt.
Hierbij moet wel het toestel wel aan staan.
Om dit te verhelen kan je gewoon met nagellak de windingen lakken. Na drogen en verharding van de lak kunnen de koperen windingen niet meer trillen (bewegen) en is het probleem voorgoed verholpen.
Dit betekent dat je eerst voor je de achter-kap verwijdert, eerst het toestel uit uit moet zetten. Bij het verwijderen van de kap oppassen niet de hals van de beeldbuis te raken. Dan is het hele verhaal over.
Heb je geen stethoscoop dan kan je preventief alle kleine spoeltjes (het aantal is niet vast, maar kunnen slechts een paar zijn) kunnen lakken.
Ook op de hals van de beeldbuis zal je koperen windingen zien lopen. Ook die kan je preventief lakken.
Maar hoeft niet in zijn geheel.
Succes!