Waarom hebben veel apparaten van die "idiote"(niet te onthouden) namen?

bijvoorbeeld: MiniLED 9507TV/75PML9507/12 en Sony BraviaKD-65X75WL

10 maanden geleden
1K
Utrecht
10 maanden geleden
Het is geen naam maar een modelcode. En omdat elke fabrikant tientallen modellen/artikelen heeft, moeten ze een korte code hebben om al deze modellen uit elkaar te kunnen houden.

Antwoorden (2)

Omdat er:

1. Elk jaar een nieuwe is
2. Er meerdere maten zijn
3. Er meerdere technieken zijn
4. Er meerdere modellen/prijsklasses zijn
5. Ze te onderscheiden moeten zijn in modelnaam van andere producten.

Sony Bravia KD-65X75WL
Sony = merk
Bravia = TV
KD = LCD
65 = inchmaat
X= dit jaar 2023
75= (gok ik even) een aanduiding voor het exactere prijssegment (hoger is duurder)
Soms is de laatste letter iets wat niet internationaal gelijk is, dus EU of NL model, soms is het een kleuraanduiding.

===
Nu weet je dus als verkoper, vrij aardig welk model wat voorstelt puur door naar de naam te kijken. Als consument heb je twee keuzes:
- Je hebt er niks mee, en laat je adviseren en zal enkel de naam moeten opzoeken als je tegen een probleem aan loopt.
- Je hebt er wel wat mee, en bent uiterst dankbaar dat de naam al zoveel specificaties weergeeft en je niet bij elk model moet gaan kijken wat het exact is.
Ik snap je probleem dus niet zo goed. Waarom zou je de naam willen onthouden? En als je een reden hebt de naam te onthouden zal je juist zo geholpen zijn doordat de naam werkelijk wat zegt (ook al zie je dat niet in eerste instantie.
===
Mijn irritatie zit hem juist bij bedrijven zoals Apple die hun producten domweg MacBook noemen. Ja welke? Moet je er eerst achter zien te komen om welke het gaat als je een probleem moet oplossen.
Toegevoegd op 17 juli 2023 15:32: tekst
10 maanden geleden
LeonardN
10 maanden geleden
MiniLED 9507TV/75PML9507/12 Is niet lekker weergegeven door een verkoopsite imo.
Feitelijk lees ik dus
PML9507
De MiniLED lijn (PML=Philips Mini LED) en 9507-serie.
75 is inchmaat en /12 gok ik de NL-variant.
De meeste apparaten hebben 2 namen. Een modelcode die exact vertelt om welk model het gaat én een serienaam die wat lekker bekt voor de consument.

De modelnaam is vooral bedoeld voor de administratie en moet uniek zijn voor dat model. Codes zijn dan veel handiger en beschrijvender dan namen.
Bovendien loop je met namen, als iedereen alléén maar mooie namen zou gebruiken, sneller het risico dat ze gaan lijken op namen van producten van concurrenten. Dat geeft problemen in het merkenrecht.