Als je vanaf je smartphone streamt naar de Chromecast, gaat dat dan eerst via de router?

Beste,
Als je vanaf je smartphone streamt naar de Chromecast, gaat dat dan eerst via de router? Dit vraag ik, omdat ik de Chromecast via een ethernet adapter met een lan kabel rechtstreeks op de router connect, om betrouwbare en zonder haperingen wil streamen (via smartphone). Ik heb een wat oudere tv zonder smart functie, Chromecast werkt er wel goed, behalve de haperingen af en toe. Iemand enig idee, of dit goed zal werken?
Bij voorbaat dank

10 maanden geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Ja, in principe wel. Bij het instellen van de Chromecast verbind je de Chromecast met het wifi netwerk waarmee ook jouw iPhone, iPad, Android telefoon of tablet en laptop verbonden zijn. Dit zorgt ervoor dat je telefoon connectie kan maken de met de Chromecast en jij de Chromecast via je telefoon of tablet kunt bedienen.
Maar je kunt ook direct verbinding maken met de Chromecast zonder netwerk:

Gastmodus
De eerste optie wordt de gastmodus genoemd. Deze modus is aanvankelijk in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat mensen video’s naar je Chromecast kunnen sturen, zonder dat ze gekoppeld hoeven te worden aan je lokale netwerk.
Nieuwere modellen van de Google Chromecast bieden een eigen wifisignaal aan. Iemand die dus geen toegang heeft tot jouw netwerk, kan derhalve wel content streamen. Eerst moet je achterhalen of jouw Chromecast wel de gastmodus heeft en dat doe je door de stappen op te volgen.
1. Open de Google Home-app op je smartphone
2. Ga naar de Chromecast die je wil gebruiken (bij ons is dat Chromecast Ultra). Het is van het model Chromecast afhankelijk of deze optie er wel of niet bij staat.
3. Open de instellingen door op het tandwieltje te tappen
4. Scroll naar beneden totdat je Gastmodus ziet staan
5. Tap daarop en schuif de schuifregelaar rechts naar rechts (hij moet blauw zijn)
6. Keer terug naar het vorige menu
7. Geef het apparaat een paar seconden om een pincode aan te maken
8. Nu staat er een code onder Gastmodus
9. Die code moet je gebruiken op de telefoon die content wil streamen

Spiegelen
Gebruikers van Android smartphones en -tablets hebben nog een optie tot hun beschikking. Je kunt namelijk het beeld spiegelen van het apparaat dat je op dat moment gebruikt. Onthoud dan dat iedereen kan zien wat er op het scherm gebeurt: alles wordt gestreamd naar de Chromecast.
1. Open de Google Home-app
2. Open de Chromecast die nu gekoppeld is
3. Druk links onderin op de knop Mijn scherm casten
4. Druk nogmaals op Scherm casten in de pop-up
5. Nu verschijnt er wederom een pop-up met een waarschuwing; lees die goed door
6. Ga je akkoord, dan kun je op Nu starten tappen
7. Wil je stoppen met casten, trek dan het snelle menu naar beneden en druk in de Chromecastnotificatie op Nu ontkoppelen
10 maanden geleden