Hoeveel Duitsers hadden in 1940 al een televisie in huis?

Ik ben benieuwd naar hoeveel Duitsers of hoeveel procent van de Duitsers zo ongeveer toegang hadden tot een televisie in 1940. Er zijn zo veel propagandafilmpjes gemaakt, wat ergens weer terecht moet zijn komen bij de doelgroep, dus vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt!

3 jaar geleden
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
De meeste propagandafilms werden gemaakt voor bioscoopjournaals. Het was toen veel normaler om (ook overdag) naar de bioscoop te gaan voor nieuws en korte films.

Antwoorden (2)

Hadden ze niet, die filmpjes werden in de bioscoop vertoond als voorfilm, zoals nu de reclame en previews
3 jaar geleden
Eerste kerstdag 1952 geldt als het begin van de Duitse tv. In dat jaar werden ongeveer 4000 tv-toestellen verkocht.
Het eerste testprogramma was op 27 november 1950. Sindsdien driemaal per week een testprogramma.
Dus in 1940 liet de tv nog vele jaren op zich wachten.
Overigens was in 1931 al het eerste tv-toestel (van het merk Loewe) te zien in Berlijn op de Deutsche Funkausstellung. En sinds 1935 kon je tv-uitzendingen bekijken in Fernsehstuben, o.a. de Olympische Spelen (1936). Maar omdat de uitzendingen in de Fernsehstuben in het teken stonden van nazipropaganda, wil men er in Duitsland niet aan worden herinnerd.
Daarom markeert de periode 1950-1952 het echte begin van de tv, met voor het eerst verkoop van toestellen aan particulieren,
Bron: www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME05/Duitse_televisie.shtml
Toegevoegd op 12 maart 2021 15:06: tekst