Lcd-schermen vs. CRT: bestaat inbranden nu wel of totaal niet bij lcd-schermen/tv's?

Ik weet het niet meer, ik weet dat oude crt (kathode straalbuis) schermen en tvs konden inbranden als eenzelfde beeld telang op het scherm vertoond werd. nu weet ik dat bij lcd schermen dit niet voorkomt. althans is dit nu wel of echt niet het geval ? kan een lcd scherm/tv/monitor nu echt wel of echt niet nooit inbranden wat je ook doet ? maakt het echt niks uit om hetzelfde beeld uren lang op een lcd scherm/monitor/tv te vertonen, of is er toch een addertje onder het gras en kan er toch na vele uren iets aan kapot gaan - let wel normale gebruikstijden ?

3 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

LCD burn in bestaat wel, maar is vrijwel onbestaand bij normaal gebruik. Getuige bijna alle computerschermen en TV's van de laatste 20 jaar waar dit probleem zelden tot voorkomt.

Dat ligt inderdaad anders dan bij CRT-, plasma- en OLED- schermen. Ook op de laatste generatie plasma heb ik retentie/burn-in, en ook OLED kan na langere tijd inbranden bij extreem gebruik (lang op dezelfde tv-zender laten staan).
https://www.youtube.com/watch?v=nOcLasaRCzY&t=391s

Voor LCD hoef je je geen zorgen te maken, de gevallen van burn in zijn eerder van het type TV die op een vliegveld constant 1 tekst laat zien op dezelfde plek.