Waarom geeft mijn TV slechts één beeld per seconde?

Hier staat een oeroude analoge TV. Hij krijgt zijn signaal van een eigen satellietschotel, via één of andere digitale satellietontvanger die het signaal omzet in analoog.

Vroeger werkte alles prima.

Nu zie ik slechts één beeld per seconde. Perfect beeld, dat wel, dus *geen* digitale artefacten zoals blokjes of anderzins. Het geluid loopt wel ongestoord door.

TV-kijken is alsof ik naar een diashow kijk, die wordt ondersteund door een normaal lopende geluidsband.

Waar moet ik de oorzaak van deze vreemde storing zoeken?

Toegevoegd na 28 minuten:
De hier geschetste situatie werkte vijf jaar lang uitstekend, dus met vloeiend beeld. Pas sinds kort treedt het beschreven probleem op. Bij mijn weten is er niets aan het systeem veranderd.

Toegevoegd na 44 minuten:
Het probleem treedt op bij alle zenders.

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- De instellingen van je monitor/tv mbt de frequentie (nu dus 1 Hz en moet zeker wel 60Hz kunnen zijn volgens mij)
- incompatibiliteit van ontvanger en TV (ze kunnen mogelijk niet met elkaar overweg, geluidsoverdracht staat los van beeldoverdracht dus dit kan het zijn) Verder zou ik het ook niet weten... Misschien dat anderen je beter kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je uitbreiding, geef ik je mijn standaard helpdesk reactie: als alles goed is, dan zal het goed werken.
Het werkt niet goed, dus is er iets niet goed. Dat het voorheen wel goed werkt, is een hint, maar het doet het NU niet goed. Dus moet er gezocht worden naar zaken die niet goed zijn. Ook standaard helpdesk vraag: Sinds wanneer doet hij het niet meer goed, en wat is er veranderd/gebeurd?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit verschijnsel trad een paar weken geleden op, van het ene moment op het andere. Niet tijdens het kijken, maar tijdens het uitstaan - ik bedoel, op avond 1 TV-kijken en alles is in orde, TV uit, op avond 2 TV aan en de beeldfrequentie is 1 beeld per seconde. Wat er veranderd is: geen idee. Geen wijzigingen die door ons zijn gedaan. Waarschijnlijk is iets kapotgegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je joorde niet iets raars toen je de knop aanzette? Goed er zal iets stuk zijn, maar welke van de twee, met een andere TV kan je dit uitsluiten. Misschien is de ontvanger is de fabrieksinstelling komen te staan, dus die instellingen kan je eens doornemen. Dan is misschien de backupcel leeggeraakt.
Kijk of hij nog steeds op PAL staat ingesteld.

Het beste antwoord

Sluit er een dvd speler op aan (dezelfde scart) en kijk wat de tv dan doet. Als de beelden wel normaal lopen ligt het waarschijnlijk aan je scotel tuner of je lnb kop. Geeft de tv dan ook maar 1 beeld per seconde, tja koop dan maar een andere tv, repareren is dan denk ik zonde van je geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou eerst gaan bepalen of het nu de digitale satteliet ontvanger is of je TV.
Dus als je nog een tweede tv hebt om te proberen?

Een tv bouwt het beeld op door eerst de even lijnen te tekenen en dan de oneven lijnen.
25bps (beelden per seconde) geeft een realtime weergaven.

Ik heb het nog nooit gehoord van een TV, dus ik vermoedt dat de oorzaak in de satelietontvanger zit.

Of de synchronisatie is niet juist. Is de ontvanger ingesteld op PAL (ipv NTSC), interlaced of progressief scanning. Zie de link voor meer technische informatie.