HDMI of component?

Als je een homecinemaset op een tv gaat aansluiten, en je hebt de keuze tussen HDMI en component, welke heeft dan de voorkeur? Even afgezien van het feit dat HDMI ook geluid meestuurt en component alleen beeld. Het gaat mij in deze puur om de beeldkwaliteit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik zou inderdaag gaan voor de HDMI-optie. Puur omdat alles dan over dezelfde lijn loopt en alles digitaal is. Logistiek scheelt dit ook weer, want je hebt minder wir war van kabels, en het maakt echt geen verschil of het geluid ook door dezelfde kabel gaat.
De beeldkwaliteit zou er niet beter van worden als je de stekker zou ontzien door geluid en beeld van elkaar te scheiden.

Om het nog botter te maken; ik heb een klein 32-inch lcd-schermpje waarbij ik mijn Playstation heb verbonden met een HDMI-Kabel van de Action voor 3 euro.
Om te testen of de kwaliteit van die goedkope kabel slechter was, heb ik eens een hele dure kabel van iemand anders geleend (ik meen dat de prijs van die kabel rond de 70 euro lag) en deze geprobeerd. Op mijn televisie was geen verschil in beeldkwaliteit te zien.

Andersom was het met mijn goedkope kabel op een 107cm led-scherm wel iets minder, in de zin van dat er iets meer ruis op het beeld kwam, maar nog niet eens echt noemenswaardig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als we je nog niet hebben kunnen overtuigen, check dan ook eens onderstaand verslag:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Component is analoog en HDMI is digitaal. Ik zou voor HDMI gaan.
AWM
13 jaar geleden
HDMI geeft het beeld en het geluid door. En als tv en homecinema van het zelfde merk zijn kun je je homecinema in een kast stoppen en werkt de a.b. van de home cinema via het ontvangertje van je tv. Gebruik dan wel een hdmi 1.3 kabel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met composiet kan je alleen maar maximaal een PAL formaat krijgen. Dat is dus 625 tv-lijnen (768x576).

Met HDMI kan je HD-kwaliteit doorgeven (1920x1080).

Dus kies absoluut voor HDMI, dan haal je het meeste uit je televisie en je homecinema set.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve als je homeset eerst de boel upscaled en de TV het signaal weer downscaled; dan kan je ook gelijk composite aansturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat de homeset HD of HD-ready is, anders hebben ze vaak geen HDMI uitgang.
Dus upscalen zal niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vraag gaat dan ook over component, niet over composiet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom een - ?
paulus811
13 jaar geleden
snap de - ook niet, dus niet geven of beargumenteren. Ik plus m weer neutraal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen, gaan we nou over plusjes en minnetjes discussiëren? Ik zie liever inhoudelijke reacties, maar goed.
Omdat HDMI een digitaal signaal is kun je zeggen dat de kwaliteit van de kabel er niet zo toe doet. Echter: daarbij speelt wel de lengte van de kabel een rol met een goedkope kabel kun je maar een paar meter gaan dus als je een langere kabel nodig hebt vanaf zo`n 5 meter zul je een betere kwaliteit nodig hebben.