Wat is oled en hoe werkt dat?

Toegevoegd na 1 uur:
Dank voor dit antwoord, maar als een oled tv op de markt komt is het beeld dan net zo goed als plasma of beter of slechter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Oled bestaat uit een aantal kleine diodes (lampjes). Een diode is een erg kleine bron van licht met een organisch bestanddeel dat zelf licht geeft. Deze techniek gebruikt dus geen achtergrond verlichting omdat de beeldpunten zélf licht geven wanneer er een elektrische lading doorheen gaat. Lcd en led tv’s maken gebruik van achtergrondverlichting en kunnen daardoor ook niet zo dun geproduceerd worden als oled tv’s.

Als er een oled tv op de markt komt, zal het beeld beter zijn dan plasma, de oled tv zal alle voordelen van LCD, LED en plasma tv's combineren. Ook zou het een beetje raar zijn om een geheel nieuwe soort tv op de markt te brengen met een slechtere kwaliteit beeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook zou het een beetje raar zijn om een geheel nieuwe soort tv op de markt te brengen met een slechtere kwaliteit beeld. LCD was in beginsel veel slechter dan CRT.

Andere antwoorden (1)

OLED is een 'Organic Light Emitting Diode'
Er bestaan twee typen oleds: polymeer- en kleinemolecuuloleds (small molecule oleds). Polymeeroleds bestaan uit lange polymeerketens waaraan verschillende kleuren chromoforen zijn gekoppeld. Polymeeroleds zijn oplosbaar en daardoor met natte methoden (spincoating, inkjets of zelfs (zeef)druktechnieken) toepasbaar. Het andere type bestaat uit kleine, speciaal ontwikkelde molecuulstructuren op basis van iridium of andere metalen. Deze materialen moeten onder vacuüm bij hoge temperaturen verdampt worden om oleds te kunnen maken. Gezegd kan worden dat polymeren moeilijk te maken zijn, maar eenvoudig te gebruiken zijn, terwijl kleinemolecuuloleds makkelijk te produceren zijn, maar lastig te gebruiken.