Wat is het verschil tussen Nano Led en Edge Led?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Met 'Edge Led' bedoel je waarschijnlijk 'Edge lit', dit betekent dat de LEDs in de randen zitten verstopt om zo een dunnere tv te kunnen maken. Nadeel hiervan is dat het moeilijker is om het licht gelijkmatig over het scherm te verdelen, wat vaak resulteert in een niet-uniform beeld. Bijna alle LED LCD's zijn tegenwoordig Edge lit, alleen een paar instapmodellen en een handvol topmodellen zijn nog echt 'back lit', oftewel Full LED.

Nano LED is LG's backlight techniek waar de LED's achter het paneel zitten en tegelijk net zo dun zijn als Edge lit LED/LCD tv's. Deze tv's kunnen dus ook gebruik maken van Local dimming, dit houdt in dat wanneer de tv tegelijk donker en lichte beelden weergeeft, hij de LEDs rond de donkere gebieden zachter kan laten schijnen om een betere contrast te behalen.

Toegevoegd na 41 minuten:
Correctie: Full LED impliceert dat de tv ook local dimming heeft, maar instap modellen hebben dit natuurlijk niet. Wel hebben ze allebei de LEDs àchter het scherm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronaldP
10 jaar geleden
Full led is nog voorbehouden aan de duurdere modellen die voorzien zijn van dynamisch contrast (niet mogelijk bij edge lit omdat men niet een bepaalde plek op het scherm kan regelen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ ronaldP: En toch hebben ze dynamisch contrast, het is enkel héél lelijk (imo) omdat je dan met verlichte 'balken' zit waar een klaarder stukje beeld zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Local Dimming" & "Global Dimming" zijn alletwee soorten dynamisch contrast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier wordt het verschil tussen Nano-LED en Edge-LED wel goed uitgelegd BTW. Moest ik een plusje kunnen geven zou ik het doen!

Andere antwoorden (1)

Bedoel je niet AMOLED & Edge-LED?

Edge-LED = te vergelijken met een gewone backlight die boven & onderaan het scherm zit. Anders is dat een hele smalle buislamp die daar zit, een CCFL dan, en nu is dat een reeks LEDjes. Het voordeel is dat het scherm veel smaller kan gemaakt worden en dat er meer plaatselijk kan verlicht worden, langs de rand dan. De meningen zijn verdeeld of dat mooi is of niet, die dynamische contrast.

Hier wordt het beeld opgemaakt door een LCD-paneel, maar de verlichting gebeurt met een backlight die dwars door het LCD-paneel moet schijnen. Dat zorgt dus voor zwartwaarden die eerder grijs zijn.

Een AMOLED begint nu op te komen. Dat is heel sterk vergelijkbaar met een plasma-scherm. Echter in de plaats van plasma gebruiken ze nu een organisch materiaal dat op een doorzichtig vel (nog steeds TFT!) wordt 'geprint' in de vorm van sub-pixels. Als ze dit materiaal voorzien van elektriciteit, dan licht het op in de kleur van het materiaal. Je ziet het al komen, er is dus geen backlight meer nodig. Aangezien de pixels dus zèlf licht geven, kunnen andere pixels gewoon zwart blijven en is de contrastverhouding in principe oneindig.

Hier is het dus onmogelijk geworden om over een dynamisch contrast te spreken. Zulke TV's zijn nog héél duur, maar die technologie beginnen we al wat meer te zien in telefoons, bvb de Samsung Galaxy S4.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dynamisch contrast betekent dat de backlight aangepast wordt afhankelijk van het beeldmateriaal, heeft niks te maken met of een tv edge lit is of niet. Goed uitgelegd verhaal verder, maar volgens mij bedoelt de vraagsteller Nano LED van LG. Tenminste, dat is het eerste wat opkomt als je het googlet.
ronaldP
10 jaar geleden
Heeft wel te maken met edge, in die zin dat edge lit geen dynamisch contrast aankan en led ingebouwd in de backpanel dit wel aankan. Helaas is deze techniek duur en de schermen iets dikker zodat dit alweer aan het uitsterven is. AMOLED is op het ogenblik de toekomst. Ook omdat er een extra subpixel aanwezig is die meer kleurdiepte geeft.
ronaldP
10 jaar geleden
sry.. extra kleurdiepte is fout... de extra subpixel is puur wit zodat wit niet meer opgebouwd hoeft te worden uit RGB pixels. Dit maakt het meer 'puur' wit en ook iets zuiniger (1 ipv 3 pixels)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kyuzo: Ik had uitgelegd dat één van de voordelen is van een Edge-LED dat er meer plaatselijk kan verlicht worden, dat is wèl dynamisch contrast. Dat is hetzelfde als wat jij omschrijft. Dus ik denk dat je mij wss gewoon misbegrepen hebt :) en had van Nano-LED nog nooit gehoord,, oeps!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is alleen met de OLED tv's van LG, die trouwens alleen witte OLEDs gebruiken maar met RGBW kleurenfilters. Samsung's OLED tv's hebben gewoon RGB pixels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bradtus: Volgens mij ben jij juist in de war met termen, plaatselijk de helderheid regelen heet Local dimming, en daar zijn Edge lit LCD's juist veel minder goed in vergeleken met 'back-lit'/Full LED LCD's. Dynamisch contrast is de helderheid van de LED's aanpassen afhankelijk van het beeld, en dit kan met of zonder Local dimming. Wat jij noemt is of blooming van Local dimming, of backlight bleeding wat vaak bij edge lit LCD's voorkomt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ik snap nu wat je precies bedoelt. Edge lit tv's hebben de LED's volgens mij links en rechts, waardoor elke Led horizontaal steeds alleen de helft van het beeld kan dimmen, zoals bij jouw waarschijnlijk het geval is. Full LED tv's doen dit veel beter omdat die meerdere LED's achter het scherm hebben en dus veel preciezer delen van het beeld kunnen dimmen. Dat is dus juist een zwakte van Edge lit tov. back-lit/Full LED. Het is in de praktijk volgens mij alleen bruikbaar om de zwarte balken te verduisteren met films.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kyuzo: "Local Dimming" & "GLOBAL Dimming" zijn alletwee soorten dynamisch contrast. De ene bedient de hele backlight, de andere delen ervan. Bleeding heb ik helemaal niet aangehaald, dat is ongelijke verdeling van het gehele achtergrond-verlichting systeem. Blooming is de correcte term. Je benoemt wat ik omschrijf met het juiste woord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op mijn werk staat er een Panasonic TV met boven & onder LED's, héél erg lelijk dus als er een klaar puntje zit in een donkere scène!! Het onderwerp gaat over edge-lit, niet over full back-lit. Daarom heb ik niet uitgeweid daarover. Zoals ik ook al aanhaalde zijn de meningen daarover verdeeld over hoe mooi iedereen local dimming vindt van een edge-led TV. Maar het feit dat de keuze bestaat om die aan/af te leggen is een voordeel. Hoe nuttig dat is moet ieder voor zichzelf uitmaken. Ik vind het in ieder geval foeilelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had je antwoord en reacties totaal verkeerd begrepen, excuus. Lezen is ook een kunst...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
No biggy Kyuzo! "Fora" werken nu eenmaal zo, gelukkig maar! Jezelf verduidelijken is ook een kunst, die beheers ik jammer genoeg niet zo goed ;D