LCD of Plasma om "gewoon" digitale televisie te kijken?

Ik wil graag weten wat beter geschikt is om mee naar digitale televisie te kijken. Ik ben niet op zoek naar de beste kwaliteit voor HD, Blu-Ray of DVD maar echt puur digitale televisie (van UPC).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

Plasma geeft verreweg het mooiste beeld, met de diepste zwarttinten en de grootste kijkhoek.
AWM
14 jaar geleden
Dat ligt grotendeels aan je budget en aan de grootte van het scherm wat je wilt. Plasma schermen zijn er niet in kleine formaten. En ze zijn een stuk duurder dan de LCD versies. Waar je vooral op moet letten ook bij de aanschaf is de resolutie en frequentie. Uiterraard ook het contrast ratio, maar wat je in de winkel op de bordjes ziet staan is zelden wat de werkelijkheid weergeeft. Ik adviseer dan ook om verschillende sites en/of tijdschriften erop na te slaan, waar deze schermen getest worden.

Onderstaand duidelijke info van vergelijk.nl:

Voordelen van de lcd-tv:

* Lcd-tv’s zijn goedkoper dan plasma-tv’s;
* Lcd-tv’s zijn ook in kleine maten leverbaar;
* Een lcd-tv heeft vaak een iets hogere resolutie dan een plasma-tv (behalve bij Full HD, dat is bij beide tv’s gelijk);
* De lcd-tv heeft een lager energieverbruik dan de plasma-tv.
* Bij een lcd-tv heb je weinig last van lichtweerkaatsing: de lcd-tv is dus handig als je tv wilt kijken in een felverlichte ruimte of bij zonlicht.

Nadelen van de lcd-tv:

* Tijdens het zappen kan er beeldvertraging optreden;
* De ‘dode’ pixels in de lcd-tv zijn niet te repareren;
* Bij oudere lcd-tv’s is het beeld niet vanuit elke kijkhoek even goed zichtbaar. De nieuwste lcd-tv’s hebben hier geen problemen meer mee.

-------

Over het algemeen heeft een plasma-tv een groter beeldformaat, een hogere contrastratio, een even hoge frequentie en een lagere resolutie dan een lcd-tv.

Voordelen plasma-tv:

* De plasma-tv geeft duidelijk, scherp en rustig beeld weer;
* Plasma-tv’s zijn leverbaar tot in zeer groot formaat;
* Bij plasma-tv’s heb je goed beeld vanuit elke kijkhoek.

Nadelen plasma-tv:

* Plasma-tv’s zijn zware televisies: let hierop als je de plasma-tv wilt ophangen;
* De plasma-tv is niet in kleine maten leverbaar;
* Kijk bij een plasma-tv vooral in het begin uit voor het ‘inbranden’ van de beelden. Dit gebeurt als je te lang stilstaande beelden op je scherm hebt staan, zoals teletekst. In het menu van de plasma-tv is meestal wel een optie aanwezig om dit te verhelpen.
* Met plasma-tv’s heb je vaak last van lichtweerkaatsing: dit is vervelend als je overdag of in felverlichte ruimte tv wilt kijken;
* Plasma-tv’s zijn duurder dan lcd-tv’s;
* Plasma-tv’s hebben een wisselend energieverbruik: bij donkere beelden verbruikt een plasma-tv minder energie dan een lcd-tv, maar bij heldere, lichte en kleurrijke beelden schiet het verbruik omhoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste generaties LCD tv's zijn dicht genaderd bij de kwaliteit van plasma's. Dus er is geen sprake meer van 'verreweg..." Mede door deze ontwikkeling en dat wat men nog verwacht te kunnen bewerkstelligen, ligt het in de verwachting dat in de (nabije) toekomst, de plasma gaat verdwijnen door de kostbare fabrikagekosten.

Het is gedeeltelijk waar dat men bij LCD TV's de pixels niet kunnen repareren; Ze kunnen nl. de dode pixel de kleur laten aannemen van naburige pixels zodat deze niet meer opvalt. Hetzelfde geldt trouwens ook voor Plasma: als er een pixel stuk is, en dit ligt niet aan de stuurelektronica maar aan de pixel zelf, kan deze net zomin gerepareerd worden. Kans op inbranden is minder geworden als vroeger (Plasma) maar is nog steeds aanwezig. Slimme truucjes zoals het laten "hoppen"van het beeld met een paar pixels zou dit moeten vertragen. Reflectie hangt af van de schermlaag. Zwaar reflecteren lijkt de mode te gaan worden. (zie laptops) Hiermee krijg je wat diepere kleuren maar heb je meer last van reflecties.
ronaldP
14 jaar geleden
Het verschil in kwaliteit tussen de huidige LCD en Plasma TV's is bijna te verwaarlozen. Wat wel een groot verschil en groot nadeel, is dat het scherm van een Plasma spiegelt.
Ik had op aanraden een Plasma gekocht, maar heb 'm gelukkig snel in kunnen ruilen voor een LCD, het Plasma scherm speigelt veel te veel, bij daglicht kon je bijna helemaal geen TV kijken, met LCD heb je daar geen last van, de beeldkwaliteit is van de LCD is met zo goed als van die Plasma en de LCD was ook nog een stuk goedkoper! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergeet het bovenstaande maar even. Het maakt namelijk niet uit of je plasma/lcd of een ouderwetse beeldbuis hebt voor digitale TV. Sterker nog, een ouderwetse beeldbuis geeft waarschijnlijk nog een beter beeld ook.

Digitale TV van UPC heeft kwalitatief slechts een kleine voorsprong op analoog. Je krijgt geen last van sneeuw, maar als het signaal slecht is, vallen grote blokken van het beeld weg. Aangezien LCD en Plasma schermen voor HD gemaakt zijn, en HD vele malen meer detail in het beeld heeft zitten, zal zowel een digitaal als analoog beeld dus altijd onscherper lijken op een LCD of Plasma scherm.

Het voordeel van digitale TV zit hem in werkelijkheid in de grote hoeveelheid zenders en mogelijkheden als TV on Demand en interactieve TV (Je kan bijvoorbeeld een quiz mee spelen).

Het maakt dus voor het beelt niet uit wat je koopt als je enkel voor digitale TV gaat. Ga je echter voor digitale HD TV dan is het verstandig om in ieder geval een Full HD scherm te kopen. In het blokje 'Wat Is...' op de onderstaande link kan je je makkelijk verder verdiepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je verder nog rekening mes kan houden is dat LCD televisies een vertraging van een paar tienden van seconden hebben. Bij TV kijken merk je dat niet, maar wil je gamen of heb je het geluid van je dvdspeler rechtstreeks op je audioinstallatie aangesloten dan merk je het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Die vertraging hangt af van het model. Sommige modellen hebben een duidelijke vertraging, sommige hebben die vertraging niet. Zoek maar eens op de combinatie van LCD en "input lag", dan vind je meer informatie dan je lief is.
Maakt niet zoveel uit meer. Ik zelf geef de voorkeur aan plasma vanwege het rustige beeld. Ik vind de lcd's veels te veel licht geven. Maar als je rond de 80 cm beeld wil is er bijna of geen plasma meer te koop. vanaf 94 cm is de keuze wel groter. Maar kies een tv welke jij het mooist vindt.