Waarom heeft een monitor veel beter beeld als een TV?

Ik kan dit goed vergelijken, want mijn PC is op zowel een HD monitor als op een HD TV aangesloten, maar de beeldkwaliteit is helaas niet te vergelijken.
Op de TV is alles echt veel onscherper. Toch is de resolutie hetzelfde (Full HD), en de frequentie is hoog genoeg (100), dus wat maakt het verschil?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als je TV een VGA ingang heeft (niet alle HD tv's hebben die), dan sluit je PC dan via die ingang op je tv aan... 10 tegen 1 dat je dan wel een net zo scherp beeld zult hebben als op je monitor voor de weergave van de PC informatie.

De reden is dat PC monitoren werken met een totaal andere signaaldefinitie, de Video Graphic Array, welke ondermeer een veel hogere verversingsfrequentie (75 Hz of hoger) heeft dan een TV en ook veel meer beeldlijnen genereren.

De HD TV werkt volgens de PAL norm wat inhoudt dat het beeld uit max. 625 beeldlijnen bestaat bij een geïnterlinieerde verversingsvrequentie van 2 x 25 Hz (dat is dus 50 Hz).
Door compressietechnieken kan de beeld verversingsfrequentie worden opgevoerd tot 100 Hz en hoger maar dat zijn kunstgrepen die niet verhullen dat de originele beeldinformatie nog steeds uit maar maximaal 625 beeldlijnen kan bestaan die nog niet allemaal benut kunnen worden. Dit komt omdat de HD TV verplicht moet werken met de PAL norm wat een compromis is, opgelegd om de comptabiliteit met oudere toestellen die geen HD zijn te waarborgen.

Bij de oudere beeldbuis TV's kon er van die 625 beeldlijnen maar slechts zo'n 480 lijnen benut worden voor de beeldweergave.
De HD TV gebruikt 575 beeldlijnen voor de beeldinhoud, gelijk aan de DVD standaard. De overige restruimte is voor de transmissie van teletekst.

Sommige HD TV's hebben wel een VGA aansluiting aan boord waardoor deze ook ingezet kunnen worden als een full compliance monitor systeem met dezelfde eigenschappen als een TFT pc monitor. De HD TV werkt dan precies zo met de zelfde hoge(re) verversingsfrequenties en even scherpe weergave.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zit wel een VGA op, maar op het moment zit hij aangesloten via de HDMI aansluiting. Ik dacht dat dit de beste was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan wordt het signaal afgegeven en weergegeven volgens het PAL protocol met alle nadelen dus. Hou er wel rekening mee dat je mogelijk een aparte geluidsverbinding moet maken vanaf de pc naar de TV als je de VGA aansluiting gaat gebruiken. De VGA ondersteunt geen geluidsoverdracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HDMI is ook de weg te gaan op een HDTV. Meestal ontvangt een VGA ingang op een TV niet veel hoger dan 1280x1024 (dat is ZEKER niet de schuld van VGA, die kan veel hoger, maar ligt aan de implementatie van de TV-fabrikant). Daarnaast is VGA analoog met de daarbij behorende probleempjes. HDMI/DVI is gelijk pixelperfect (als underscan uitstaat), je kan wat signaalverlies ondervinden en er zit geen geluid op. ?????
Nu ga ik verder lezen en breekt echt mijn klomp, Europese HDTV houdt zich alleen maar aan de frequentienorm die PAL gesteld heeft (50hz). Verder is HDTV echt 1080i50 of 720p50. Waar het oude PAL signaal nu met 576i(50) wordt aangeduid. Zoals jij het vertelt zijn we met HDTV niks opgeschoten qua resolutie?! Kleinigheidje PAL heeft 576 zichtbare lijnen van de 625 werkelijke lijnen, waar NTSC er 480 had (van de 525 daadwerkelijke lijnen). Juist met een HDMI/DVI kabel kan je met je TV precies wat je er mee kan als met je monitor. Een (TFT)LCD-monitor werkt op 60hz net zoals Amerikaanse tv's en bijna ook elke Europese tv (zeker een HDTV). Met een VGA-verbinding moet je maar zien welke resolutie op welke frequenties ondersteunt wordt door je TV. Op veel HDTV's wordt geen VGA-ingang meer gezet omdat iedereen HDMI/DVI gebruikt. En wat hierboven staat is geen theorie, ik heb mijn PC in de woonkamer met een DVI-HDMI kabel met mijn HDTV verbonden en ik schakel veel van 1080p50 naar 1080p60 vanwege de content (Amerikaans 30frames of Europees 25 frames of zet hem op 1080p50 als er 24p materiaal op komt (maar dat versnel ik dan zodat het ook 25fps materiaal wordt. Ben namelijk ontzettend gevoelig voor judder. Of ik zet mijn videokaar op 1080p24, want dat kunnen de meeste moderne tv's ook ontvangen. Voor de duidelijkheid HDTV wordt ontvangen met decoderkastjes die ook allemaal een HDMI uitgang hebben en dan gewoon 1080i50 of 720p50 je tv in duwt. (met 1080p HDTV-broadcast wordt/werd geëxperimenteerd in sommige landen. http://en.wikipedia.org/wiki/1080p#Broadcasting_standards Niks tegen VGA, heb er lang meegewerkt en is een goed voorbeeld van nette analoge consumententechniek, alleen wordt het er gewoonweg uitgewerkt in de TV-wereld (Als ook in de IT-wereld waar DVI het zo'n beetje overgenomen heeft) Beamers worden wel nog vaak met VGA aangestuurd, zo zijn er vast nog wel wat voorbeelden. http://en.wikipedia.org/wiki/PAL#PAL_vs._NTSC
http://nl.wikipedia.org/wiki/High-definition_television
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Nee, dan wordt het signaal afgegeven en weergegeven volgens het PAL protocol met alle nadelen dus." Neen, dat is dus echt volledig onjuist, het spijt me zeer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Interface#Vergelijking_van_de_versies
gvrox
10 jaar geleden
Beer56, je zit er toch behoorlijk naast met dit antwoord. Het enige dat met HDTV nog iets te maken heeft met PAL of NTSC is dat in PAL landen de verversingsfrequentie nog 50Hz is en in NTSC landen 60Hz. Via HDMI wordt de pixeldata zonder verlies verstuurd.

Andere antwoorden (1)

Het kan ook zijn dat je een duurdere monitor hebt.
Mijn tv heeft betere kwaliteit dan mijn andere tv maar toch hebben ze dezelfde resolutie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook dezelfde frequentie?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Frequentie zegt bijzonder weinig over kwaliteit.