Waarom heeft een monitor veel beter beeld als een TV?

Ik kan dit goed vergelijken, want mijn PC is op zowel een HD monitor als op een HD TV aangesloten, maar de beeldkwaliteit is helaas niet te vergelijken.
Op de TV is alles echt veel onscherper. Toch is de resolutie hetzelfde (Full HD), en de frequentie is hoog genoeg (100), dus wat maakt het verschil?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als je TV een VGA ingang heeft (niet alle HD tv's hebben die), dan sluit je PC dan via die ingang op je tv aan... 10 tegen 1 dat je dan wel een net zo scherp beeld zult hebben als op je monitor voor de weergave van de PC informatie. De reden is dat PC monitoren werken met een totaal andere signaaldefinitie, de Video Graphic Array, welke ondermeer een veel hogere verversingsfrequentie (75 Hz of hoger) heeft dan een TV en ook veel meer beeldlijnen genereren. De HD TV werkt volgens de PAL norm wat inhoudt dat het beeld uit max. 625 beeldlijnen bestaat bij een geïnterlinieerde verversingsvrequentie van 2 x 25 Hz (dat is dus 50 Hz). Door compressietechnieken kan de beeld verversingsfrequentie worden opgevoerd tot 100 Hz en hoger maar dat zijn kunstgrepen die niet verhullen dat de originele beeldinformatie nog steeds uit maar maximaal 625 beeldlijnen kan bestaan die nog niet allemaal benut kunnen worden. Dit komt omdat de HD TV verplicht moet werken met de PAL norm wat een compromis is, opgelegd om de comptabiliteit met oudere toestellen die geen HD zijn te waarborgen. Bij de oudere beeldbuis TV's kon er van die 625 beeldlijnen maar slechts zo'n 480 lijnen benut worden voor de beeldweergave. De HD TV gebruikt 575 beeldlijnen voor de beeldinhoud, gelijk aan de DVD standaard. De overige restruimte is voor de transmissie van teletekst. Sommige HD TV's hebben wel een VGA aansluiting aan boord waardoor deze ook ingezet kunnen worden als een full compliance monitor systeem met dezelfde eigenschappen als een TFT pc monitor. De HD TV werkt dan precies zo met de zelfde hoge(re) verversingsfrequenties en even scherpe weergave.

Het kan ook zijn dat je een duurdere monitor hebt. Mijn tv heeft betere kwaliteit dan mijn andere tv maar toch hebben ze dezelfde resolutie

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100