Welke soundbar voor verbetering geluid van televisie?

Het geluid van mijn 4 jaar oude LCD tv, een LG32LG5020 is het afgelopen jaar veel zwakker geworden. Ik moet het steeds harder zetten en dan gaat het geluid vervormen.
Nu wil ik een apart geluidssysteem voor de tv aanschaffen, maar ben leek op dit gebied. Ik denk aan een soundbar van hetzelfde merk. Ik twijfel nu tussen de LG NB2020A van 90,- en de LG NB2430A van 120,- maar mis de kennis om ze echt te kunnen vergelijken.
Kan iemand mij adviseren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn advies zou zijn: Geen. Dit soort oplossingen schieten eigenlijk niet echt op. Zeker in deze prijsklasse zul je binnen de kortste keren tegen een soortgelijk probleem oplopen. Feitelijk wordt dat al aangegeven door het gegeven dat je je huidige speakers al dusdanig uitgewoond hebt dat ze dus niet eens meer normaal geluid kunnen leveren. Een soundbar-oplossing in deze prijsklasse zou je dus op termijn niet meer brengen. En dat is jammer, aangezien je voor deze prijs gewoon best degelijke speaker-oplossingen kan krijgen. Persoonlijk zou ik voor een simpel 2.0- of 2.1 setje gaan. Ik weet niet of je ook een stereo-installatie in de woonkamer hebt staan waarvan de speakers gunstig geplaatst zijn? Dan kun je via een tulp-aansluiting je TV aan je versterker aansluiten.

Heb je dat niet, dan kun je voor een losse oplossing gaan, en wederom via tulp de boel aansluiten. Gewoon een 2.0 of 2.1-audio-setje dus. Doordat de speakers een stuk groter zijn dan in zo'n soundbar, zullen ze beter geluid geven met meer bereik. Er zijn ook wel goede sound-bars, maar die kosten aanmerkelijk meer.

Als ik suggesties zou moeten doen voor geluidssetjes, zou ik aan PC-setjes denken. Immers heb je dan niet de kosten voor een radio of CD-speler erbij die je toch niet gebruikt. Ik heb zelf toen ik bij mijn ouders woonde dat gedaan icm mijn televisie.

Denk dan aan een setje als de Edifier S330D, Hercules XPS 2.0 80 DJ Monitor, M-Audio Studiophile AV 40, of iets als de Logitech Z623 of de Creative Gigaworks T3 als je toch degelijk geluid wil, maar grotere speakers te lomp vind.

Voor een televisie als die van jou, weet ik eigenlijk niet of ik meer dan 100 Euro zou uitgeven. Ik zou eerst eens kijken naar iets als de Creative Gigaworks T40 Series II, Bose Companion 2, Teufel Concept B 20. Allemaal net onder de 100 Euro en geven al beter geluid dan de oplossingen die jij overweegt.

Met grotere speakers heb je in de regel meer bereik en hoeven ze minder luid te staan om toch verstaanbaar geluid te leveren.