Een tv op stand-by laten staan,is dat slecht voor je tv?

Ik laat mijn tv enzo altijd op stand-by staan,omdat ik gehoord heb,dat dit beter voor de tv is.Ik weet dat dit "brandgevaarlijk" kan zijn,maar dat is mijn vraag niet.Is dat stand-by laten staan vd tv schadelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
37.4K

Het beste antwoord

stand-by is een gemaks functie. je hoeft je luie stoel niet uit om je tv aan te zetten. Het is niet schadelijk voor je tv maar als je hem een langere tijd niet gebruikt zet hem dan gewoon uit op het toestel. Beter voor het millieu en je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

ik doe hem altijd uit, omdat het stroom vreet en het ding op deze manier nooit kortsluiting kan krijgen en in de fik kan vliegen.

Als je de tv eerst met de uit knop uit drukt en daarna de stroom er af haalt is er niks aan de hand, wel als je hem aan hebt staan en dan de stroom er af haalt, dat lijkt me dat de tv dat niet zo leuk gaat vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor is niet schadelijk... Dat is bijna niet meer dan een led-lampje laten branden...

en dat brandgevaar is er ook al niet meer... Destijds werden sommige tv´s heet en ontbranden, maar dat is verholpen, die zijn teruggeroepen die tv´s... En dan kun je ze aanzetten met je afstandsbediening, dat is handig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Enkel een led die lichtgeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stand by zou niet uitgevonden zijn, als dat slecht zou zijn voor je t.v. Het is niet alleen een LED die blijft branden, zoals eerder gesuggereerd, maar de gehele t.v. met uitzondering van het beeldscherm blijft "aan"staan. Je kunt hem nl. zo weer inschakelen door een kanaal te kiezen.
14 jaar geleden
Mijn tv heefd niet eens een power knop, die staat altijd stand by.
Als ik hem helemaal uit wil hebben, moet ik de stekker er uit trekken.
Dus ik denk dat ze inderdaad ook niet meer in de fik vliegen, wat Xinix al zegt, anders zat er nog wel een power knop op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me niet schadelijk, maar uiteraard blijft de stroomrekening wel groeien... Je bent voordeliger uit als je de stekker eruit haalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in iedergeval onzin dat het schadelijk is om hem helemaal uit te zetten!
Maar dat het schadelijk is voor je stroomrekening wel.
Ik heb bij diverse LCD TV's een stroom meter ertussen gehad en deze liep in standbij bij sommige op tot 25 Watt, terwijl in het boekje staat dat het maar 1 Watt zou zijn!
Een stekkerdoosje met schakelaar ertussen zodat je meerdere apparaten allemaal in één keer uit kan zetten is erg handig en kan je een hoop stroom besparen en de kans op kortsluiting!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huidige TV's hebben geen last meer van brandgevaar (op enkele teruggeroepen tv's na) omdat er tegenwoordig een LED ipv een gloeilampje gebruikt wordt als standby verlichting. Het is absoluut niet schadelijk voor je TV om hem uit te zetten, maar ook niet noodzakelijk. Een nieuwe TV in standby gebruikt zo weinig, dat het bijna te verwaarlozen is. Het is niet alleen je scherm wat uit gaat zoals hierboven wordt vermeld, maar het hele apparaat gaat uit, behalve de infraroodontvanger en het gedeelte wat mbv de IR de TV weer kan inschakelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch verbruik je hierdoor een minimale hoeveelheid stroom.
Tevens alles wat op stand-by staat trekt stof aan,en is niet bevordelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord geef ik als 25 jaar lange tv monteur:
Iets dat op stand-by staat gebruikt altijd stroom. Het is niet veel. Word je er armer van? Nee. Zo weinig is dat. Wel beweren milieu mensen dat als iedereen dat doet het weer zoveel energie kost.
Kosten van op stand-by laten staan? Een paar euro per jaar. afgewogen tegenover de 40-300 Watt lampen die men aanheeft stelt dit niets voor.
Voorbeeld: Een tv op stand-by gebruikt tegenwoordig 0,1 Watt. Een wasmachine 2000 Watt. Een strijkijzer 1600 Watt. Een stofzuiger 1000 Watt, enz. Een tv in gebruik ongeveer 100 - 300 Watt.
Conclusie: het kost niet veel.
Is het slecht voor het apparaat? NEEN!.
In de "voeding" van het apparaat zitten onderdelen die liever onder spanning staan. Bij het aanzetten van het apparaat kunnen zij direct hun goede werking verrichten.
Veel apparaten staan op stand-by en in wezen is het principe van stand-by in alle apparaten hetzelfde.
Uit de praktijk is gebleken dat personen die hun Tv iedere dag aan en uit zetten, in ieder geval een defect krijgen, namelijk de netschakelaar die verbrand of slijt.
Video en DVD recorders staan ook dag en nacht op stand-by.
Nu over het brandgevaar. Uitzetten is geen bescherming tegen brand. Ook TV's die op de schakelaar uit stonden zijn in brand gevlogen. Die oorzaak is ook bekend.
Brand kan je niet voorkomen. Maar door rustig te blijven kan je een hele hoop voorkomen. Toestellen die in brand zijn gevlogen zouden altijd in brand gevlogen zijn.
Ontploffen TV's? NEEN! De knallen die men hoort zijn ontplofte condensatoren, en als je erbij staat zie je ook niets exploderen.
Lees voor een uitgebreide beschrijving op dit antwoord: http://www.pierpont.nl/faq.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Het beeld gaat doorbranden.