Kan ik tv kijken met een antenne zonder kastje?

Ik wil enkel de standaardzenders ontvangen. Bij welke tv is het mogelijk om gewoon een binnenhuisantenne aan te sluiten zonder dat je een kastje nodig hebt van kpn o.i.d.? Is dat mogelijk bij alle tv's waar bij de beschrijving DVB-T staat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat sowieso, heb je niet eens DVB voor nodig maar gewoon een "antennekabel" (COAX) voor nodig en een vhf uhf antenne. Bij DVB ben je al veel verder dan de "oude" standaard en er zijn legio tv's die geen DVB hebben die overal (vaak gratis ook nog) weggegooid worden bij de recycling of kringloop voor € 1 of zo iets. Als je per sé een flatscreen wilt hebben dan wordt het vrij lastig. Op marktplaats staan ze er bij honderden die gratis af te halen zijn die "Zonder Kastje" prima voldoen als je alleen gebruik maakt van een antenne. Succes!

Antwoorden (4)

Geen enkele Nederlandse zender daar deze sedert een aantal jaren allemaal digitaal uitzenden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ned 1,2,3 zijn sinds 2006 niet meer digitaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin ik kan ze met een DVB pen op de pc nu ook nog steeds zo uit pikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk dat Ihave bedoelt dat ze sedert 2006 niet meer analoog te ontvangen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@theobdn, je hebt gelijk, er staat iets anders dan ik bedoelde ;-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ach een foutje maken we allemaal wel eens, zelfs de beste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een TV die geschikt is voor DVB-t kun je wel zonder kastje ontvangen, de vraagsteller heeft het juist over deze TV's. Momenteel zijn trouwens vrijwel alle nieuwe TV's geschikt hiervoor. Ned. 1,2 & 3 en de plaatselijke regiozender worden ongecodeerd uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar niet met een gewone antenne, daar heeft men een ontvanger van digitale signalen voor nodig
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals de vraagsteller schrijft: "alle tv's waarbij de beschrijving DVB-t staat" daar is het dus wél mogelijk met een gewone antenne. De ontvanger van digitale signalen zit daar ingebouwd.
Er zijn gewoon genoeg tv's te koop met ingebouwde DVB-t tuner onder andere Salora Akai en meerdere merken. Deze kunnen alleen maar de vrije tv zenders ontvangen zoals Nederland 1 2 3 en de plaatselijke streekzender(s). En als je nog een goede tv hebt zou ik gewoon een losse DVB-t tuner kopen die je op 1 van de video ingangen aansluit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus bij alle tv's waar DVB bij staat is dit mogelijk.de bezitten namelijk 2 tuners.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je nog steeds een speciale ontvanger nodig om het signaal op te vangen, dit kan niet met een gewone antenne.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller wil gewoon Nederland 1 2 3 en de plaatselijke tv zender(s) ontvangen. Nou die kan ik met een gewone DVB-t ontvanger hier al op een sprietje van 15cm binnenshuis ontvangen + de 6 radiozenders en streekzender. Zelfs op een USB DVB-T pen op de laptop ontvang ik deze.
Ja, met een tv met ingebouwde DVB-S tuner (S van Sattelite) kun je via een schotelantenne en Canaal Digitaal kaart prima alle Nederlandse zenders ontvangen. Wil je geen nieuwe tv, dan koop je een kastje op Marktplaats voor CD voor 10-15 euro, plus kaart van enkele tientjes (maar ja, je wilde geen kastje). Je hebt dan gratis de ' free to air' kanalen en voor 12 euro per maand heb je vrijwel alle Europese kanalen ter beschikking, voor 16 euro zelfs in HD als je dat belangrijk vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ai, zie nu dat het een BINNENantenne moet zijn. Dat wordt lastig met een schotel die 'vrij' zicht moet hebben.
paulus811
10 jaar geleden
Met een TV die DVB-t kan ontvangen kun je zonder abonnement de zenders Ned. 1, 2 en 3 ontvangen, alsmede de regionale zender uit jouw omgeving. Meestal is een binnenantenne voldoende als je de antenne bij een raam plaatst. Bij slechte ontvangst kun je een antenne met versterker kopen. Als je later toch ook andere zenders wilt ontvangen dan kun je een insteekmodule met een Digitenne smartcard gebruiken, abonnement kost € 12,50 per maand. Bij bovengenoemde oplossing heb je geen apart kastje nodig en je kunt met de afstandsbediening van de TV zelf de kanalen kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is een tijdje geleden door omroepen besloten niet meer analoog uit te zenden. Dit betekend dat je slechts een paar zenders zult ontvangen. Ook deze zenders gaan gefaseerd over op digitaal.
Uit mijn hoofd zouden alle zenders in 2015 digitaal zijn en is er dan dus niets meer d.m.v.een losse antenne te ontvangen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bukkie:
De zenders Nederland 1,2 & 3 alsmede de regionale omroepen worden, sinds het afschaffen van het kijk- en luistergeld uit belastinggelden gefinancierd.
Daarom heeft iedereen het recht om ze, zonder abonnement via de ether te ontvangen.
Deze kanalen zijn al sinds 2006 alleen nog digitaal in de lucht, Nederland is het tweede land in Europa waar de analoge etherfrequenties werden opgeheven.
Het verhaal dat de omroepen dat besloten zouden hebben is onzin. De kabelmaatschappijen hebben nog wel analoge kanalen in hun pakket, maar daar gaat de vraag niet over, er is sprake van "antenne" en "zonder abonnement".
Jouw verhaal heeft betrekking op betaalde kabelaansluitingen, "uit het hoofd" heb je een reactie gegeven met een hoog klok en klepel gehalte.....