HD Ready: Kan HDTV signalen ontvangen & begrijpen, maar kan soms niet de volledige HD TV resolutie vertonen.

Full HDTV kan alle HD TV signalen begrijpen en heeft een schermresolutie van minimaal 1920x1080
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Full HD of HD Ready
HD staat voor High Definition en wordt vandaag de dag te pas en te onpas gebruikt door verkopers van consumenten elektronica. Met alle terminologie rondom HD ziet je bijna de bomen door het bos niet meer. We nemen u mee in de wereld van HD en beantwoorden vragen als: wat is HD? Wat is het verschil tussen full HD en HD ready en waar moet ik op letten bij de aanschaf van eventueel een nieuwe plasma of LCD scherm, een DVD recorder of Home Cinema Set.

Goed, HD heeft alles te maken met een verbeterde beeldkwaliteit. Dankzij nieuwe technologien hebben HD televisies niet alleen een hogere resolutie maar ook een snellere beeldverversing. Een fragment in High Definition kwaliteit is ongeveer vijf keer scherper dan het beeld dat we tot nu toe kenden. Er zijn gewoonweg veel meer beeldpunten (pixels) bij HD kwaliteit dan wij nu kennen bij het huidige standaard televisiesignaal. Om je een voorstelling te geven: het lijkt alsof je naar een digitale foto kijkt die beweegt. Als je de goede apparatuur bij elkaar hebt is het echt ongekend scherp!

Verschil HD ready en Full HD
Zoals hierboven uitgelegd zegt HD dus iets over de beeldresolutie. Bij een HD ready televisie betekent dit dat de beeldresolutie minimaal 1280 bij 720 pixel is. Full HD wil zeggen dat deze televisies een nog hogere beeldresolutie hebben van 1920 x 1080 pixel (of beeldpunten). Daarnaast beschikken beide typen tv’s van digitale aansluitingen ook wel HDMI of DVI aansluitingen genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-uitleggen-tussen-hd-ready.9318
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal pixels is , door eerdere antwoorden correct weergegeven , verschillend.
1980X 1024 versus 1200-1600 X 768-900
Bij full HD wordt dit definitieverschil benut.
Maar zelfs op blueRay is niet vaak de volledige resolutie gebruikt en dan is een HD ready nauwelijks in het nadeel tov een full HD.
Als je heel goed kijkt zie je verschil bij full HD.
versus HD ready.
HD ready kan max 4X zo scherp weergeven als volledig benut DVD en Full HD 5X.
De gepropageerde scherpteverschillen in reclames bij sommige winkelketens tussen HD ready en full HD is zwaar overdreven.
Het verschil tussen TV en HD ready is VEEL groter dan tussen HD ready en full HD.
TV stuurt ongeveer 400 lijnen uit, interlaced wisselend de even en oneven lijnen(volledig beeld zou 625 zij, maar dat wordt lang niet benut)welke bij 100Hz TV's tegelijk weergegeven worden, ze slaan het eerste halve beeld op en wachten tot het tweede halve beeld binnen is en geven dat totaalbeeld weer.
De moderne flatscreens hebben echter vaak een computer aan boord die de tussenliggende pixels berekent en toevoegt, waardoor het beeld vaak een fractie later is dan het beeld op de gewone beeldbuis, maar wel scherper oogt.
Met allerhande beeldbewerking verfijnen de flatscreens ook een povere infostroom.
Toch is full HD met een ful HD aansturing optimaal en een genoegen, vooral bij beamers.

Toegevoegd na 1 uur:
Oef, foutje, de resolutie van full HD is 1920 bij 1080.
Verder is de koppeling bij blueray met HDMI kabel echt nodig.
Toch leveren veel ook nieuwe blueray discs slechts 720 P.
Dan heeft Full HD geen voordelen boven HD ready.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
FullHD: 1920x1080, progressive (p)
HDReady, alle resoluties daaronder of interlaced. de beeldverhouding is wel 16:9
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een vrij veel voorkomende vraag op deze site. Op onderstaande link heb ik een volledig beschrijvend verhaal geschreven voor Startpagina.nl. In het kort kan ik wel zeggen dat Full HD beter is 'mits je er waarde aan hecht en er iets mee doet'. Ik heb zelf een HD Ready plasma omdat dat goedkoper was en mis voor mijn gevoel niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het soort onduidelijke onzin van de vorige antwoorden blijven er vragen over gesteld worden terwijl het ongelooflijk simpel is.

Er zijn 2 onderdelen in de HD standaard: resolutie en de beeldverversing.
HD Ready kan bestaan uit 2 resoluties.
Een resolutie van 1280x720 progressive. Progressive (ook wel bekend als 'non-interlaced') wil zeggen dat alle lijnen iedere beeldverversing worden getekend.
Of een resolutie van 1920x1080 interlaced. Interlaced wil zeggen dat de even en oneven lijnen om en om getekend worden.

Full HD is een resolutie van 1920x1080, progressive.

Bij beide standaarden moeten de resoluties getekend kunnen worden zonder dat de tv het signaal moet interpoleren (berekenen hoe het beeld er uit ziet).

Het heeft verder niets te maken met het wel of niet kunnen begrijpen van het signaal. Of het aankunnen van alle HDTV signalen.
Ook heeft het niets te maken met een aansluiting die wel of niet digitaal is.

Het wordt overigens wel ingewikkelder want de volgende standaard doet ook zijn intrede: de HD Ready 1080 standaard. Hiervoor moet aan meer eisen voldaan worden dan Full HD. De term Full HD is dus misleidend te noemen.