kan ik een tv als monitor gebruiken?

kan ik een (kleine) tv gebruiken als monitor voor mijn PC het schijnt dat het beeld van de TV dan niet scherp is. mijn vraag is of dit ook geld voor een TV van ongeveer 22 inch of kan dat gewoon?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zorg wel dat je videokaart goed genoeg is om de resolutie van je tv te ondersteunen, Wijs mij eens een videokaart aan die niet goed genoeg is om een resolutie van 640x480 tot 1920x1080 weer te geven?! Het gaat allemaal om de aanwezige aansluitingen, zowel op de tv als op de videokaart. Als dat goed zit maakt resolutie niks meer uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus als ik het goed begrijp is het veder geen probleem dat mijn resoluties 1024x600 zijn maar dat mijn videokaart voldoende moet zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jsnel In de praktijk werkt HDMI/DVI altijd het beste icm met TV's. Kijk dus goed of je PC naast geen HDMI ook geen DVI aansluiting heeft. DVI naar HDMI werkt namelijk direct zonder tussenkomst van een omvormer. In het geval van VGA naar VGA op een TV, die 1920x1080 is (fullHD), gebeurt het vaak dat de VGA ingang maar tot 1280x1024 accepteert (niet de limitatie van VGA maar van die TV icm VGA). Als je tv 1366x768 (HD-ready is) zal VGA de resolutie wel halen, maar is de implementatie van het VGA-signaal zo brak gedaan dat het er soms nog niet uitziet. Je zegt 1024x600, dat is naar mijn weten nooit een resolutie van een tv maar meer een van een laptopscherm. Dat zal dus betekenen dat er stretching toegepast zal worden om het beeld te creëren. Dan zijn letters niet scherp. Wat je waarschijnlijk wil is een reso van 1366x768. Maar dat ligt dus aan je tv. Welke tv heb je? Naar de kracht van de videokaart hoef je juist helemaal niet te kijken (dat bedoelde ik dus te zeggen in mijn reactie naar Suuuushi). Over het algemeen kan elke videokaart die nu nog werkzaam is gewoon 1920x1080 uitzenden. Ik snapte dus niks van de opmerking van Suuushi.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik een laptop met 1024x600 mijn laptopscherm is vrij klein vandaar dat ik iets groters wil gaan gebruiken ik heb nog geen tv die wil ik pas gaan kopen zodra ik zeker weet dat ik die goed kan aansluiten dus ik kan nog rekening houden met welke tv ik wil gaan gebruiken maar mijn bedoeling is om een tv van ongeveer 22 inch te kopen of kan ik beter een echte pc monitor gaan gebruiken wat jammer zou zijn omdat daar geen tv op zit…
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voordat je dan een tv koopt, moet je dan eerst even de gebruiksaanwijzing doorlezen op internet en kijken welke resoluties de tv op VGA-input ondersteunt. Koop liever een HD-ready scherm dan een Full-HD scherm, want volgens mij wordt 1080p vaak niet ondersteunt bij televisies. Dat weet ik overigens niet zeker, maar 1080p is sowieso overbodig bij een 22"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar je ook goed op moet letten is dat er uberhaupt nog een VGA aansluiting op de tv zit. Deze wordt steeds vaker weglaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201211/20121110095845360/17-XTDVBEUE-DUT-1109.pdf op de pagina ctrl-f(zoeken) en dan: PC (d-sub) Er zit dus een VGA(D-sub) ingang op die tv, maar die wordt volgens de handleiding niet ondersteunt. Wellicht doe hij het wel gewoon, maar als hij het niet doet.... kan je je nergens op beroepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke heel erg bedankt ik denk dat ik hier veel aan zal hebben!!!

Het beste antwoord

Toevallig heb ik daar laatst twee goede sites over gevonden. Het is mogelijk om je tv als monitor te gebruiken. Ik doe dat zelf altijd als ik een film vanaf mijn laptop wil kijken want dan heb ik een veel groter scherm. Opzich valt de kwaliteit van het beeld wel mee vind ik. Ik ben er tevreden over. Ik heb in de bron 2 hele goede sites neergezet waar je alles kan lezen over het hoe en wat. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je echt scherp beeld wilt hebben, moet je kijken of zowel je PC als je televisie een HDMI-slot heeft. Als ze dat allebei hebben, kun je met hele scherpe beeldkwaliteit je TV-scherm als monitor gebruiken, als je een dubbelzijdige HDMI-kabel hebt. Maar deze zijn in de meeste elektronicawinkels wel te koop.