Kost het ook veel stroom als je radio luistert (via het digitale net) op je tv?

Dan staat het beeld op grijs. Maar maakt dat iets uit in stroomverbruik?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

Het is een combinatie van bovenstaande antwoorden.

Bij LCD's wordt het hele scherm van de zijkant verlicht en zal het stroomverbruik gelijk blijven. Bij plasma is dat echter per pixel en een grijze pixel kost minder stroom dan een witte. Bij plasma zal het stroomverbruik dus wel lager zijn, maar niet substantieel.

Naast de oplossing om een versterker met speakers aan de audio uitgang van de set-top-box te hangen en de TV uit te zetten, hebben een aantal TV's ook de mogelijkheid om enkel het scherm uit te zetten maar de speakers aan te laten. Een soort van semi-standby. Dat is stroom en schermbesparend omdat het risico op inbranden ook kleiner zal zijn. Luister je echter alleen naar radio stations die overal te ontvangen zijn, dan is het het goedkoopst om het signaal met een simpele tuner uit de lucht of van de kabel af te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mest informatieve antwoord, dank je wel!

Andere antwoorden (5)

Nou nee, dat kost even veel stroom als TV kijken.
AWM
14 jaar geleden
Kostje exact het zelfde, tenzij je digitaal via de schotel kijkt en he boxen aan de ontvanger hangt en de TV uitlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij een lcd maakt het niet uit , bij een plasma zal de tv minder verbruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik luister digitale radio zonder dat ik de TV heb aanstaan. De mediabox (UPC) stel ik even in op de gewenste zender m.b.v. van het TV-scherm. Zender gevonden dan gaat de TV uit. De audiouitgang heb ik rechtstreeks verbonden met de stereo-installatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je verbruikt niet meer stroom maar je betaalt hetzelfde als je gewoon tv kijkt