Hoe komt het, dat bij analoge ontvangst (direct via de kabel) bij moderne televisies sommige zenders "besneeuwd" zijn?

Kan het zijn, dat de kwaliteit van analoge tv ontvangst met een modern tv toestel vaak slechter is dan met een ouder type tv toestel? Thuis heb ik een matchline tv toestel van een jaar of 10 oud. Digitale ontvangst en analoge ontvangst zijn prima. Maar ik zit tijdelijk in een verpleeghuis. In het dagverblijf staat een modern LG tv toestel zonder digitale decoder. Gaat men automatisch de zenders instellen, dan krijgt men de analoge zenders plus een zeer beperkt aantal digitale zenders (o.m. Nederland 1 en een aantal regionale zenders). De analoge ontvangst van b.v. Eurosport is slecht met een sneeuwbeeld.

11 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Bij conversie van analoog naar digitaal treedt altijd verlies op. Verder kan het zijn dat de tv niet helemaal goed staat afgesteld. Sneeuw op het beeld is meestal slechte ontvangst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen is het zo dat hoe beter een tv is hoe sterker het antenne signaal moet zijn. Sowieso geldt dat hoe groter het scherm hoe korreliger (of sneeuw) het beeld wordt als het antenne signaal niet 100% is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een bekend 'probleem'. De huidige tv's vragen om een goed signaal. Alle tekortkomingen van het signaal zie je bij de huidige generatie tv's veel eerder dan bij de oude beeldbuis tv's. Dit uit zich dan ook in ruis in het beeld. Daarom is het eigenlijk ook bijna een must om digitaal te kijken bij de huidige tv's.
Wat trouwens ook belangrijk is als je analoog kijkt is om wel een goede coax kabel te gebruiken. Kan absoluut zichtbaar effect hebben op het ruisniveau van het beeld.

Johan van Kieskeurig.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk zijn de twee situaties, jouw oude TV bij jou thuis (met digitale decoder?) en de moderne TV in het verpleeghuis zonder decoder niet vergelijkbaar.

Analoge TV is sneeuwgevoeliger dan digitaal. Tot aan de TV kan dit komen door de kwaliteit van de kabel, de kabellengte, de pluggen, onderbrekingen, vertakkingen en versterking.

Dan krijg je nog de vraag welke tuners er in de twee zitten. Ook deze werken met een bepaald verlies en dan is er nog het abonnement. Je zegt dat het verpleeghuis zonder decoder alleen de publieke zenders kan ontvangen. Op het UPC netwerk is alleen NL1 gratis digitaal te ontvangen. Zit je in een UPC gebied, dan zouden de andere zenders mogelijk via een DVB-T ontvanger in de LG worden gevonden. Ook weer een hele andere kwaliteit.

Je snapt, er zijn enorm veel variabelen waarmee we te doen hebben waardoor het niet gemakkelijk is de vinger op de zere plek te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Het verpleeghuis zonder decoder ontvangt ca 25 analoge zenders van de Ziggo kabel. Dat zijn publieke en commerciële zenders. Bij automatische instelling worden zowel de analoge als de digitale zenders gevonden. Van de digitale zenders komen slechts enkele door, zoals Nederland 1 en enige regionale zenders (kanalen boven de 900). Omschakeling van digitaal naar analoog met de afstandsbediening is voor de meeste bewoners te moeilijk. Ik ben de enige van de etage die daarmee uit de voeten kon. Toen heeft een medewerker het toestel zo ingesteld, dat de analoge zenders logisch werden ingedeeld. De digitale zenders voor zover aanwezig werden geblokkeerd. De analoge zenders kwamen flets over. Toen heeft mijn zwager het beeld wat donkerder ingesteld. Blijft wel over, dat sommige zenders besneeuwd zijn, zoals Eurosport.
Thuis heb ik analoge televisie van Ziggo en digitale televisie (met decoders) van Ziggo en KPN (geen digitenne). De aanleiding om KPN te nemen was, dat Ziggo er een groot aantal regionale zenders eruit heeft gegooid. De reden waarom ik Ziggo erbij heb gehouden was, dat analoog handig is i.v.m. de DVD-recorders. Basis digitaal krijg ik er dan gratis bij van Ziggo.