Kun je de glaasjes van een Passieve 3D bril omwisselen en toch nog 3D zien?

Dus het linker glaasje rechts, en het rechter glaasje links. Kun je dan nog steeds 3D zien? Of is dan het hele effect weg?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Nee, de glazen zijn zo gemaakt dat wat je er mee ziet is wat de camera weergeeft, en die camera's zijn naast elkaar opgesteld.

Je moet dus echt met het linkeroog het linker camerabeeld zien, en met het rechteroog het rechter.
Zou je de glazen omdraaien, dan zie je wel wat warrige diepte-achtige efecten, maar het totale plaatje is volledig verstoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarschijnlijk wordt je er misselijk van en krijg je nog hoofdpijn op de koop toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, want een beetje bibberen en bewegen doet het wel. Grappig genoeg kan / kon het met doe rood/groene brilletjes en een zwarte pen op een 3D-tekenblok WEL. Alleen dan lag de tekening niet VOOR maar ACHTER het raster. Heel apart. Maar met die gepolariseerde brillen ligt dat wat ingewikkelder.
Dat maakt eigenlijk helemaal niets uit. Mocht je zelf een 3D-tv hebben, zet het brilletje dan eens ondersteboven op. Die glaasjes zijn filters, 1 rood filter en 1 groen filter en het maakt in principe niet uit op welk oog ze zitten.

Ook met de actieve brillen maakt het niet uit, die blokkeren om beurten 1 oog en creeeren daarmee het 3D-effect. Maakt ook niet uit welk oog het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt wel degelijk uit, er ontstaat een 3D beeld waarbij dichtbij en veraf omgewisseld worden. Zie tweede reactie van Marleen op haar eigen vraag en mijn antwoord. Wij hebben kennelijk hetzelfde effect waargenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wavaria spreekt over een andere passieve bril (anaglyph, wat echt vreemd is, want dat is passé), ik denk ook dat het bij anaglyph niets uit maakt. Bij actief maakt het denk ik wel uit net als bij geslepen passief (gepolariseerd 3d). http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoscopy#Polarization_systems
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://tmh-technology.blogspot.nl/2011/08/samsungs-3d-glasses-compatible-with.html Omdraaien van actief geeft weldegelijk een probleem (of lost het op).
Het effect wordt verstoord: het beeld dat bestemd was voor het rechter oog komt dan in het linkeroog en omgekeerd. Je zult dan een omkering van voor en achter krijgen, dat geeft dus een soort van binnenstebuiten 3D effect.