Mag een TV-programma zomaar youtube filmpjes gebruiken?

Ik heb vandaag naar mees bekeken gekeken op YouTube, en klikte er een aan. Het was het TV-programma 'Half 8 Live'. Opeens viel het me op dat er een screenshot van 1 van mijn video's van mijn YouTube-kanaal op de achtergrond stond! In totaal lieten ze het plaatje wel zo'n 3 minuten zien! Mijn vraag: mag dit zomaar? Ze hebben mijn naam niet vermeld, maar ik weet zeer duidelijk dat dit mijn filmpje is aangezien de titel en de foto. Het filmpje heet trouwens: Realiteittijd ft. Dylan Haegens en Teske: Groothoeklens - VLOGTUNES. Ook te vinden onder de naam Rensjekent.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, je komt erg in de buurt van spammen.......
Maar don't worry, ik zal niet gaan kijken ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GROOTHOEKLENS! HAHAHA oh mert..
gvrox
11 jaar geleden
Ik zie dat je ook veel stukjes opgenomen van de TV hebt geplaatst, heb je daar ook toestemming voor gevraagd ?

Antwoorden (4)

Ja,dat mag.
Als je iets plaatst op Youtube, publiceer je het voor de hele wereld, en instanties als teeveezenders betalen ervoor om weer materiaal van Youtube te mogen laten zien.

Op dezelfde manier impliceert het plaatsen van vragen of antwoorden op Goeievraag dat je op een dag ineens een antwoord van jezelf in een tijdschrift van Sanoma tegenkomt. Door plaatsing hier geef je daar al impliciet toestemming voor.

Over het algemeen is dat soort clausules ook wel opgenomen in de algemene voorwaarden / regeltjes die niemand leest.

Maar ja, het mag dus. Ze hoeven je daar geen toestemming voor te vragen, want die heb je al gegeven door het openbaar te publiceren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is overigens WEL een verschil met als iemand je hele filmpje wil gebruiken / uitzenden ; dan moet je WEL eerst toestemming geven. Maar alleen een screenshot van iets wat iedereen op Youtube kan zien, nee, dat is een kwestie van gepubliceerd is gepubliceerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"8. Door u in licentie te geven rechten
8.1 Als u Content naar de Dienst uploadt of die Content daarbinnen plaatst, dan verleent u:

YouTube een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Dienst en anderszins in verband met het aanbieden van de Dienst en de ondernemingsactiviteiten van YouTube, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Dienst (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats [en via welke mediakanalen] dan ook; alsmede"

Algemene voorwaarden van Youtube waar je akkoord mee bent gegaan. Dat mogen ze dus gewoon gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja want jij hebt bij het uploaden van je filmpje de rechten overgedragen aan YouTube. Half 8 Live zal wel wat betalen aan YouTube om JOUW filmpje te mogen uitzenden, helaas zie je daar niks van, tenzij je heel veel hits krijgt dan gaat YouTube over tot betalen (maar rijk zul je er niet mee worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, want toen je het filmpje ging uploaden, of toen je een account ging aanmaken heb je akkoord aangeklikt bij de overeenkomsten. Daarmee heb je hun autorisatie gegeven om je filmpjes te gebruiken.