Als een oudere tv (zo'n "dikke" dus geen flatscreen) draait hoor ik constant een irritante hoge piep terwijl anderen dit niet horen. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het antwoord heel simpel en heb je gewoon betere oren dan de anderen. In mijn familie hebben een aantal mensen ook hele goede oren, en die horen ook allerlei apparaten zoemen of piepen, soms zelfs van de andere kant van de kamer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In die oude TV zit er een of andere spoel waarvan de isolatie verduurd is. Door de hoge frequentie maakt dit een vervelend geluid. En nu komt het: je bent waarschijnlijk vrij jong en kan dat vervelende geluid nog horen. Oudere personen horen hogere frequenties niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ouderwetse beeldbuis-tv bevat een kathodestraal die ruim 15.000 keer per seconde horizontaal het beeld moet aftasten. Als deze frequentie interfereert met andere onderdelen krijg je die irritante hoge piep te horen. Jonge mensen kunnen geluiden horen tot 20.000 Hertz maar met het ouder worden gaat deze grens omlaag. Behalve veel nadelen heeft dat het voordeel dat je dan die piep niet meer hoort.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou die 15000 geen 15625 moeten zijn? (625 x 25)?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik meen me zelfs te herinneren dat het rond de 17 kHz was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
625 lijnen vermenigvuldigd met 25 beelden per seconde! Dat is niet "rond" de 17 kHz maar 15625 Hertz!
Cryofiel
11 jaar geleden
Waren er niet een paar extra lijnen boven of onder het beeld? Of zit mijn herinnering er nu gewoon naast?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die zitten al in die 625 verwerkt. Het effectieve aantal lijnen ligt rond de 576. Vandaar ook dat je nu altijd 576i ziet als resolutie in moderne systemen.
WimNobel
11 jaar geleden
15.625 is inderdaad het correcte getal maar ik vond de precieze waarde in dit verhaal niet relevant.