Als je DVD-R's ( + of - R) wil bewaren voor langere tijd heeft het dan zin om van je DVD-R een kopie DVD-R te maken ?

Met bijvoorbeeld home video's of andere belangrijke inhoud. Door je kopie te maken , "vernieuw" je dan de gebrande informatie op het schijfje? Ik dacht aan alles opnieuw kopieëren na ongeveer 10 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja, klopt, na kopiëren is de informatie weer helemaal als nieuw, helemaal vers.

Maar: dan ga je er wel van uit dat die DVD die tien jaar overleeft. De meeste doen dat, maar niet allemaal.

Ik zou dus sowieso zorgen dat je belangrijke informatie op meerdere plekken hebt staan. Staat iets niet meer op een harde schijf, zet het dan op *twee* DVD's, die je op verschillende plekken bewaart. Bijvoorbeeld de ene thuis, de andere bij een familielid, of op je werk.

Als je dan na een paar jaar een kopie maakt, en die schijf blijkt kapot te zijn, dan heb je de andere nog.

Moet je natuurlijk wel *beide* schijven elke paar jaar kopiëren.

Bij mij past alles nog op één harde schijf van 750 GB. Eens per maand maak ik een volledige kopie van die harde schijf, naar een externe harde schijf. Ik heb twee van die externe schijven; ik maak om en om de kopie naar de ene en de andere externe schijf.

De meest recente kopie ligt thuis, maar in een andere kamer dan waar de computer staat. De oudere kopie ligt op het werk.

Eens per maand verwissel ik dus beide externe schijven (thuis naar werk, werk naar thuis) en maak ik een nieuwe kopie van de interne harde schijf naar de externe schijf die op dat moment thuis ligt.

Fluitje van een cent, maximaal een maand gegevens kwijt, en als er een echte ramp gebeurt (huis afgebrand) ben ik tussen de één en maximaal twee maanden gegevens kwijt. Is allemaal goed te overzien, gezien de geringe kans dat de interne harde schijf het begeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je kunt je data ook online backuppen. Ik backup 400 GB nu per dag. Dan raak je in principe niets kwijt en hoef je helemaal niets te doen (hoop ik) ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heb ik aan gedacht. Maar ik heb gegevens die ik liever niet in handen van anderen zie. Bij zo'n dienst heb ik geen zicht op wat er met mijn gegevens gebeurt. Welke medewerkers kunnen meekijken? Wat gebeurt er met afgedankte harde schijven waar nog resten van mijn gegevens opstaan? Daarom is mijn eigen harde schijf volledig gecodeerd, en zijn mijn externe harde schijven dat automatisch ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die gegevens kunnen ze niet inzien. Die zijn ook versleuteld. We hebben de proef eens genomen en gemeld dat we de sleutel kwijt waren. Dat konden ze niet herstellen. Lijkt me redelijk veilig. BTW. Ik heb het dan wel over gerenomeerde online backup diensten.

Andere antwoorden (6)

Een dvd gaat héél lang mee mits je 'm goed behandeld. Dus... niet te koud bewaren, niet in zonlicht laten liggen, niet als frisbee gebruiken .. maar netjes opbergen dan hoeft die kopie niet perse.

Maar als jij je prettiger voelt om het wél te doen.. moet je het vooral doen. Maar qua houdbaarheid van de dvd hoeft het niet perse.

Toegevoegd na 1 minuut:
je venieuwd de informatie niet.. je maakt een KOPIE...dus die informatie is exact hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Informatie is binair hetzelfde, maar analoog niet. Bits vallen langzaam uit elkaar. Een 1 wordt bijvoorbeeld langzaamaan een 0,9. En dan een 0,8. En dan een 0,7. Op een gegeven moment wordt het gelezen als een 0, en dan is je informatie beschadigd. Als bijvoorbeeld een 0,7 nog als 1 wordt gelezen, en je maakt een kopie, dan is die kopie weer een 1,0. Die zal ook langzaam vervallen: 0,9, 0,8, 0,7, .... Weer op tijd een kopie maken om er weer een 1,0 van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, bedankt voor je correctie. zo had ik het niet bekeken. weer wat geleerd :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij valt het met de duurzaamheid van de DVD's die je in de winkel koopt wel mee (films en zo), maar zijn de DVD's die beschrijfbaar zijn net als CD-r's helemaal niet zo duurzaam als werd verwacht. Ook hierin zijn grote kwaliteitsverschillen.
Ha, die Goldenten;

Ik weet niet beter of ook DVD's zijn aan veroudering onderhevig. Misschien kun je beter een externe harde schijf kopen en daar een kopie op wegschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over tien jaar weet je niet meer wat een dvd- was...

Er komt nieuw opslagmateriaal aan... Die usb gaat verder en zal wellicht terabytes gaan bevatten... Klik zo´n personal stick en om het even welke pc en je hebt alles bij je, alle info en alle mogelijkheden...
Dus maak je niet druk om die DVD dingen, heb je nog 8 inch floppen of 5¼"?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige DVDR's is tien jaar te lang, heeft recent onderzoek uitgewezen. In tegenstelling tot DVD's (en CD's) gaan sommige merken maar heel kort mee, enkele jaren.
Ja, op tijd kopiëren naar een verse helpt natuurlijk.
AWM
14 jaar geleden
Uiteraard is dat goed idee.!
Ik zelf vind dit een uitstekende oplossing om mijn 350 videobanden naar DVD om te zetten.

Er kleeft mijns insziens wel een maar'tje aan het apparaat; Als je laatste videoband is omgezet naar DVD is het apparaat overbodig geworden, althans voor dat doel. Als externe writer is het zeker nog wel een leuk ding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft wel zin om te kopieren.Immers dvd s zijn super gevoelig als er op de binnenring van de dvd een kras komt.Niks is dan meer leesbaar.je loopt ook kans op dvd rot.Ik heb er aan paar van zes jaar oud die beginnen te vergelen.Het betekent dat het opgedampte metaal laagje begint te oxideren.Ik heb ze dus allemaal gekopieerd.Kopieren is niet het echte woord want de kopien worden niet slechter het zijn meer klonen. De vraag is ook of de dvd blijft immers de sd kaartjes voor video camera s worden steeds groter in capaciteit.De tijd zal aan breken dat videos uitsluitend op flash geheugens
worden gezet.Dan wordt het voor computer gebruikers heel gemakkelijk.Men zal alle data zo van de dvd op de flash kaarten kunnen kopieren.Een sigaren doos vol memory kaarten zal wel 1000 dvd s kunnen opslaan.Ofwel een complete kast vol videofilms.En eigenlijk doe ik dat nu al om te kijken of het gaat.Op1 memostick van 16 gb kan ik al zowat 4 dvd s kwijt.En ja, kan gewoon uren films kijken vanaf 1 memostick.