Wat is het voordeel van een scartkabel?

Je kunt tussen bv TV en DVD speler een scartkabel gebruiken of een drievoudig kabeltje met tulpstekkers. Een scartaansluiting wil nog weleens slecht contact maken als je ertegen gestoten hebt en in feite lijken die 3 tulpstekkers dus beter. Wat is dan het voordeel van scart?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak wordt echter alleen composiet over SCART getransporteerd, dan is het voordeel dus weg.

Antwoorden (2)

Het voordeel van een scart-kabel boven de tulpstekkers, is dat veel TV's detecteren dat er een signaal via scart binnenkomt, en automatisch omschakelen naar het AV-kanaal.
bamibal
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Dat is inderdaad ook een voordeel.
Voordeel van SCART (indien volledig bedraad en DVD speler genereert de juiste signalen) is dat er Rood/Groen/Blauw gescheiden over de kabel gaan, naast geluid natuurlijk. Dit geeft van alle analoge signaaltypes de beste kwaliteit. Met de drie tulpstekkers heb je er 2 voor geluid en 1 voor beeld, dat is een composiet signaal van midnere kwaliteit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Over een SCART kabel kan ook een composiet-signaal gaan; mogelijk is de DVD speler in te stellen op RGB of composiet. S-video kan er ook overheen, dat zit tussen RGB en composiet in qua kwaliteit.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezoo composiet?
gvrox
11 jaar geleden
Hoezo "hoezo composiet" ? Als je een uitleg daarover wilt, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Composietvideo , als je een andere vraag had dan hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De TV is 10-12 jaar oud.
gvrox
11 jaar geleden
Composiet is ook al een oude standaard; misschien dacht je dat ik "component" bedoelde ? Dat is een analoge HD standaard die een stuk nieuwer is (maar inmiddels weer achterhaald door HDMI). Composiet is dus het signaal dat over het gele pluggetje gaat bij een geel/rood/wit kabel.