Hoe groot is het verschil in energieverbruik tussen klasse A en B bij een kleine TV en hoe in vergelijking met een vergelijkbare tv van 15 jr geleden?

Heb nog een oude draagbare TV van ongeveer 15 jaar geleden. Kan echter geen verbruikscijfers vinden. Vraag me af hoe dit bij een TV van energieklasse A en B is. Vooral vergeleken op jaarbasis.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met vergelijkbaar bedoel ik een TV met een beeldscherm van ongeveer dezelfde grootte.

Toegevoegd na 12 uur:
(N.a.v. van een reactie:) Nee, 15 jaar geleden waren er geen flatscreens, maar wel breedbeeld. Dat ook de reden om deze vraag te stellen. Anders had ik het zelf wel kunnen berekenen.
Ik vind het een interessante vraag om het verschil te bepalen. O.a. om te kijken hoe een eventuele besparing zichzelf met de huidige energieprijzen terug verdiend.

Besparing van energie en milieu? Ach, bij transport gaat erg veel energie verloren en maak je jezelf ook afhankelijk van derden. Dat zou je eigenlijk niet moeten willen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

energie verbruik van huidige toestellen zijn op internet te vinden (google). Voor je oude tv zou ik een wattmetertje tussen de tv en het stopcontact plaatsen. Zet het oude beestje aan en je ziet direct wat er aan watt "opgeslurpt" wordt. Vanuit daar is het een beetje rekenen om op jaarverbruik uit te komen.